مواد غذایی ضد جوش برای داشتن پوست شفاف و آینه ای!

مواد غذایی ضد جوش برای داشتن پوست شفاف و آینه ای!

جوش یکی از متداول‌تری معضل‌هایی است که پوست انسان را درگیر می‌کند. هرچند که ممکن است شدت آن متفاوت باشد، همة مردم دنیا برای مدتی به این بیماری پوستی دچار شده‌اند. برخی از مردم این بیماری را که اغلب در دوران نوجوانی شدت می‌یابد،‌ تا سال‌ها به همراه دارند و از آن رنج می‌برند.

رژیم غذایی چه تأثیری بر روی پوست دارد؟

زمانی که میزان قند خون شما به‌سرعت بالا می‌رود، بدن فاکتور رشد شبه انسولین یک  (IGF-1) را ترشح می‌کند. این فاکتور نوعی هورمون است که مدیریت اثرات رشد را بر عهده دارد. وجود این هورمون در خون،‌ سبب می‌شود که غدد چربی سبوم بیشتری تولید کنند. در نتیجه، احتمال ایجاد جوش و التهاب بالا می‌رود.

در مقابل مواد غذایی ضد جوش مواد غذایی وجود دارند که مصرف آن‌ها افزایش قند خون را در پی دارد. از این مواد غذایی می‌توان به پاستا، برنج سفید، نان سفید، قند و غیره اشاره کرد. این نوع مواد، در گروه کربوهیدارت‌هایی قرار می‌گیرند که گلوکز بالایی دارند. این به معنای آن است که در ساختار این مواد قند‌های ساده یافت می‌شوند.

ناگفته نماند که بسیاری بر این باورند که شکلات آکنه را بدتر می‌کند. اما این درست نیست. به طور دقیق‌تر، به تحقیقات بیشتری در سطوح علمی پیشرفته‌تر نیاز داریم تا بتوانیم این موضوع را تأیید یا رد کنیم. گذشته از این،‌ سایر محققان ارتباط بین به‌اصطلاح «رژیم غذایی غربی» یا «رژیم غذایی استاندارد آمریکایی» و آکنه را بررسی کرده‌اند. اساس این رژیم را نه مواد غذایی ضد جوش بلکه مواد زیر تشکیل می‌دهند:

کربوهیدرات‌هایی که دارای گلوکز بالایی هستند

لبنیات

چربی‌های اشباع شده

چربی‌های ترانس

این نوع غذاها تولید هورمون‌هایی را که باعث ایجاد و ترشح چربی اضافی توسط غدد چربی می‌شوند،‌ تحریک می‌کنند. علاوه بر این، محققان دریافته‌اند که رژیم غذایی غربی،  التهاب بیشتری را به دنبال دارد. این التهاب نیز ممکن است به تولید جوش‌ها دامن بزند.

شیر گاو

با اینکه ارتباط بین شیر گاو و جوش مشخص است اما همچنان دلایل آن واضح نیست. شیرگاو قند خون را به طور ناگهانی افزایش میدهد که میتواند باعث افزایش التهاب که باعث ایجاد جوش می‌شود، باشد.

همچنین خوردن شیر گاو باعث افزایش انسولین در خون که تولید چربی در پوست (SEBUM) میکند ،میشود. خیلی از شیرهای بسته‌بندی شده از شیرگاوهای باردار تهیه میشوند که خود باعث وجود هورمون‌های دیگر میشوند و چربی پوست را تشدید می‌کنند.

هورمون‌های رشد درون شیر باعث رشد بیش از حد سلولهای پوستی میشوند که منجر به بسته شدن منافذ پوستی وافزایش جوش میشود. تحقیقات روی نوجوانان نشان داده است، افزایش میزان مصرف شیرگاو و جوش‌ها رابطه مستقیم دارند.

شکر

احتمالا تا بحال هم شکر را به عنوان یکی از اصلی‌ترین متهمین میشناختین ولی این به این معنی نیست که خوردن یک آبنبات، مقدار زیادی جوش روی پوستتان می‌آورد.

این روند به میزان کلی دریافت شکر روزانه در رژیم غذایی شما بستگی دارد .مثلاً خوردن نوشیدنی قندی مثل نوشابه‌ها ،قند خون شما را به سرعت افزایش میدهد و میتواند طی چند ساعت باعث شیوع جوش شود. اگر شکر از مظنونین زدن جوش برای شما هم هست، با قطع کردن مصرف آن برای یک هفته نتیجه را ببینید.

غذاهایی با گلسیمیک بالا

این غذاها به سرعت در بدن هضم میشوند و انسولین و قند خونتان را افزایش میدهند.

آنها باعث نوسانات هورمونی و التهاب میشوند که هر دو از عوامل ایجاد جوش هستند.غذاهایی مثل نان‌هایی با آرد سفید ،غلات فرآوری شده صبحانه، برنج ،چیپس‌ها، چوب شورها ،شیرینی و کیک‌ها و…. به جای آنها از غذاهای گلیسمیک پایین مثل سبزیجات، دانه‌ها، سیب زمینی شیرین و بیشتر میوه‌ها استفاده کنید.

هله هوله ها

به دلیل مشابه با مورد فوق ایجاد جوش می‌کنند ،از آنها اجتناب کنید و غذای سالم بیشتر و آب زیاد نوش جان کنید. تا با یک رژیم هورمونی-آکنه‌ای بدن خود را متعادل سازید.

فست فودها

فست فودهای چرب و روغنی التهاب را افزایش می‌دهند. تا حدی التهاب درونی بدن با فست فود‌ها بالا میرود که ارتباطی بین انها و آسم کودکان پیدا شده است. اگر به فست فود رفتید قطعاً سالاد را انتخاب کنید و در امان بمانید .

در رژیم غذایی ضد جوش چه چیزی بخوریم ؟!

با قطع مواد غذایی مضری که بهشان اشاره کردیم به پوستی تقریباً بهتر دست یافته‌اید .مخصوصا اگر قبلاً در رژیم روزانه خود از آنها تغذیه میکردید. اما اگر شما کلاً سالم غذا میخورید چه باید کرد؟

آیا غذاهایی وجود دارند که مستقیماً با جوشهایتان مبارزه کنند؟ تحقیقات در این زمینه در ابتدایی‌ترین مراحل قرار دارد اما با این حال شواهدی در دست است که با توجه به آنها 5 ماده غذایی را به شما معرفی میکنیم:

ماهی‌ها یا تخم کتان

رژیم غذایی غلط مقادیر بالایی امگا6 دارد، که با التهاب در ارتباط است. با افزایش مقدار دریافتی امگا 3در رژیم غذاییتان مثل آنهایی که در روغن ماهی ،تخم کتان و مواد مشابه است ،باعث کاهش التهاب و بهبود در شیوع جوش شوید.

چای سبز

چای سبز با داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان شما را در مقابل عوامل استرس زای خارجی محافظت میکند. در طول روز چای سبز بیشتری بنوشید.

صدف

تحقیقات زیادی نشان میدهد که روی معدنی (mineral zinc)باعث کاهش جوش میشود .بهترین راه دریافت روی از مواد غذایی است و همانطور که میدانید مقدار بیشتر از 100 میلی گرم از آن که توسط قرص‌ها دریافت شود عوارض جانبی در پی دارد.

صدف، دانه‌های گرم برشته ،جگر گوساله ،گوشت کبابی، کدو تنبل پخته، دانه‌های کوبیده شده و تخم هندوانه از منابع خوب دریافت این ماده هستند.

آبمیوه ها

خوردن مقادیر زیادی میوه و سبزیجات باعث پاک شدن پوست از جوش میشود. یکی از بهترین راه‌های دریافت آنها آبمیوه هاست . بتاکاروتنهای موجود درآن باعث کاهش چربی پوست و دارای خاصیت ضد التهابی است .سبزیجات با برگهای تیره و توتهای تیره (بری)از مواد خوب هستند .

مواد غذایی پروبیوتیک

این مواد هم با خاصیت ضد التهابی در روده و نهایتاً در بدن باعث کاهش شیوع جوش میشوند و به گفته دانشمندان شواهد خیلی زیادی برای صحت آن در دست است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا