فواید آلوئه ورا برای صورت و پوست چیست؟

فواید آلوئه ورا برای صورت و پوست چیست؟

گیاهان آلوئه ورا را می توان در بسیاری از نقاط مختلف جهان در حال رشد یافت. خواص دارویی آن، قرن هاست که آن را به یکی از اصلی ترین درمان های طبیعی تبدیل کرده است.
اگرچه معمولاً برای تسکین آفتاب سوختگی استفاده می شود، آلوئه ورا می تواند برای درمان انواع بیماری های پوستی مانند شوره سر، اگزما، پسوریازیس و آکنه نیز مفید باشد. این گیاه کاکتوس مانند کاربردهای متنوعی دارد، اما هیچ کدام بیشتر از فواید زیبایی و پوستی که دارد مورد توجه نیست.
ژل آلوئه ورا که ماده شفاف و ژل مانند درون برگ آلوئه ورا است، سرشار از ویتامین های A، C، E و B12 و همچنین مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، آنزیم ها و اسیدها است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی آلوئه ورا فواید متعددی برای پوست دارد.
این ماده مراقبت از پوست ملایم از 95 درصد آب تشکیل شده است که باعث آبرسانی فوق العاده آن می شود و روی هر نوع پوستی به خوبی عمل می کند. می توان آن را مستقیماً روی پوست اعمال کرد یا به ماسک صورت خانگی اضافه کرد.
اگر قصد دارید آلوئه ورا را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید، به خواندن ادامه دهید تا فواید این گیاه شگفت انگیز را بدانید.
فواید آلوئه ورا چیست؟
پوست را مرطوب می کند
اگرچه ژل آلوئه ورا عمدتا از آب تشکیل شده است، اما حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی نیز هست که پوست را مرطوب و تغذیه می کند. از آنجایی که به راحتی جذب می شود، منافذ را مسدود نمی کند و مانند سایر مرطوب کننده ها احساس چربی روی پوست شما نمی گذارد. هیدراتاسیون مبتنی بر آب را فراهم می کند و به عنوان یک چسب عمل می کند که لایه بالایی سلول های پوست را به هم می چسباند. این کار پوست را تسکین و نرم می کند و آن را به گزینه ای عالی برای پوست های چرب یا حساس تبدیل می کند. آلوئه ورا می تواند به عنوان یک مرطوب کننده سبک برای حفظ رطوبت پوست در طول تابستان استفاده شود.
التهاب را تسکین می دهد
آلوئه ورا برای پوست بسیار تسکین دهنده است زیرا حاوی ترکیب ضدالتهابی به نام آلوئین است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، می تواند به کاهش قرمزی، تورم و درد ناشی از بیماری های التهابی پوست مانند آکنه و روزاسه و همچنین زخم ها یا جراحات کمک کند.
تحریک پوست را برطرف می کند
تحریک پوست می تواند به صورت راش یا لکه هایی از پوست قرمز، خارش دار و حتی دردناک ظاهر شود. این می تواند ناشی از قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده، آلرژی یا سایر مسائل پزشکی باشد. استفاده از آلوئه ورا روی پوست تحریک شده می تواند به تسکین قرمزی، خارش و تورم کمک کند. خواص ضد میکروبی آن نیز ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند. با این حال، نباید جایگزین درمان پزشکی برای بیماری های جدی پوستی شود. قبل از استفاده از آلوئه ورا برای درمان سوزش پوست در خانه با پزشک خود مشورت کنید.
آفتاب سوختگی را درمان می کند
آلوئه ورا گاهی اوقات به عنوان “گیاه سوختگی” نامیده می شود زیرا یک تسکین دهنده عالی برای آفتاب سوختگی است. حاوی ترکیباتی مانند پلی ساکاریدها است که باعث بازسازی سلولی و ترمیم پوست می شود. کربوکسی پپتیداز که به آلوئه ورا احساس آرامش می دهد و آلوئین که دارای خواص ضد التهابی است که می تواند از لایه برداری پوست آفتاب سوخته جلوگیری کند. هنگامی که به صورت موضعی استفاده شود، خواص خنک کنندگی ژل آلوئه ورا می تواند به تسکین قرمزی و خارش کمک کند.
مطالعات نشان داده‌اند که توانایی‌های ترمیم زخم ژل آلوئه‌ورا می‌تواند درمان موثری برای سوختگی‌های درجه یک تا دو، از جمله موارد خفیف تا متوسط آفتاب‌سوختگی باشد.
پوست را تمیز می کند
آلوئه ورا به دلیل خواص ضد باکتریایی، ضد عفونی کننده و ضد میکروبی خود به عنوان یک پاک کننده طبیعی عمل می کند که باکتری ها، کثیفی، چربی و کثیفی را از روی پوست پاک می کند. این برای درمان زخم ها مفید است، اما می تواند به کنترل پوست چرب نیز کمک کند.
پوست را لایه برداری می کند
لایه برداری برای حفظ سلامت پوست ضروری است زیرا تجمع چربی، کثیفی و کثیفی روی پوست و منافذ شما را کاهش می دهد. این اثر نفوذ سایر مواد را افزایش می دهد و به پوست شما اجازه می دهد محصولات مراقبت از پوست را بهتر جذب کند. ژل آلوئه ورا حاوی اسید سالیسیلیک است که با حل کردن پروتئین‌هایی که سلول‌های مرده را به سطح پوست متصل می‌کنند، پوست را به آرامی لایه‌برداری می‌کند. این همچنین پوست را نرم و صاف می کند و چهره ای درخشان برای شما به ارمغان می آورد.
با آکنه مبارزه می کند
در حالی که مواد طبیعی دیگری وجود دارند که برای درمان آکنه موثرتر هستند، آلوئه ورا فواید زیادی برای پوست مستعد آکنه دارد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن به مبارزه با باکتری ها، کاهش التهاب، به حداقل رساندن جوش ها و جلوگیری از جوش کمک می کند.
اسید سالیسیلیک موجود در آلوئه ورا به از بین بردن سلول‌های مرده پوست که می‌توانند به مسدود شدن منافذ و آکنه کمک کنند، کمک می‌کند، در حالی که آنتی‌اکسیدان‌ها روند بهبود پوست را تقویت می‌کنند که می‌تواند به پیشگیری یا کاهش زخم‌های آکنه کمک کند.
لک ها را کاهش می دهد
آلوئه ورا می تواند از طرق مختلف چهره شما را بهبود بخشد. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آن باعث بهبود پوست می شود که می تواند از ایجاد لکه هایی مانند اسکار آکنه جلوگیری کند.
علاوه بر این، اسید سالیسیلیک موجود در آلوئه ورا می تواند سطح پوست را لایه برداری کرده و ظاهر لک ها را کاهش دهد، در حالی که آنتی اکسیدان ها به محافظت در برابر لکه های تیره ناشی از آسیب خورشید کمک می کنند.
زخم ها را التیام می بخشد
آلوئه ورا به دلیل خواص دارویی آن اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای بریدگی های جزئی، زخم ها، سوختگی ها، زخم های سرد و حتی سرمازدگی استفاده می شود. هنگامی که آلوئه ورا به صورت موضعی استفاده شود، می تواند با مبارزه با باکتری ها، کاهش التهاب و افزایش تولید کلاژن به بهبود زخم ها و به حداقل رساندن جای زخم کمک کند. خواص قابض آن به مهر و موم کردن بریدگی ها و زخم ها کمک می کند که می تواند احتمال عفونت را کاهش دهد.
ضد پیری
با گذشت زمان، بدن ما توانایی خود را برای تولید کلاژن و الاستین از دست می دهد و در نتیجه خاصیت ارتجاعی و بافت پوست از بین می رود. آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد ناشی از عوامل محیطی و شیوه زندگی، مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و آلاینده ها نیز می تواند به پیری پوست کمک کند.
آلوئه ورا فواید متعددی برای ضد پیری دارد. سرشار از آنتی اکسیدان است که به محافظت و ترمیم پوست در سطح سلولی کمک می کند، در حالی که خواص آبرسانی آن به حفظ رطوبت پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی کمک می کند. این نه تنها پوست شما را سالم نگه می دارد، بلکه می تواند ظاهر خطوط و چین و چروک را نیز کاهش دهد.
علاوه بر این، آلوئه ورا می تواند تولید کلاژن را افزایش دهد، که می تواند علائم قابل مشاهده پیری پوست را به تاخیر بیندازد.
نحوه استفاده از آلوئه ورا
برای دریافت بیشترین فواید پوستی، توصیه می کنیم از ژل تازه گیاه آلوئه ورا استفاده کنید. برای این کار کافی است یک برگ آلوئه را از ساقه جدا کرده و آن را کاملا بشویید. با یک جفت قیچی یا چاقو، خارهای برگ گیاه را با احتیاط جدا کنید. برگ را از وسط برش دهید و باز کنید. سپس یک قاشق را بردارید و ژل را بردارید.
اگر گیاه آلوئه ندارید، می توانید از ژل فروشگاهی نیز استفاده کنید. توصیه می کنیم محصولات آلوئه ورا را انتخاب کنید که حاوی 100% آلوئه طبیعی باشد.
درمان آفتاب سوختگی
به سادگی ژل آلوئه ورا را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده بمالید، سپس بگذارید تا کاملا خشک شود. اگر از ژل خریداری شده در فروشگاه استفاده می کنید، حتماً به دنبال محصولات آلوئه ورا باشید که حاوی مواد افزودنی تند یا عطری نباشد که می تواند آفتاب سوختگی را تحریک کند.
ماسک صورت
یکی از بهترین راه ها برای بهره مندی از فواید فراوان آلوئه ورا استفاده از ماسک صورت است. می توانید آلوئه ورا را مستقیماً روی پوست خود بمالید تا یک درمان تسکین دهنده و خنک کننده داشته باشید یا آن را با سایر مواد طبیعی ترکیب کنید تا یک ماسک صورت خانگی ایجاد کنید.
برای درست کردن ماسک صورت خود، ژل آلوئه ورا را با مواد دلخواه خود ترکیب کنید و مخلوط کنید تا یک قوام قابل پخش به دست آورید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند تا پوست کاملاً ماسک صورت را جذب کند. فقط مراقب باشید که بیش از 20 دقیقه آن را روی پوست نگذارید، زیرا ممکن است باعث تحریک پوست شود.
صورت خود را کاملا بشویید، سپس از یک دستمال نرم استفاده کنید تا خشک شود. آن را با مرطوب کننده مورد علاقه خود به پایان برسانید تا هیدراتاسیون را حفظ کنید.
درمان لکه
آلوئه ورا می تواند به عنوان یک درمان نقطه ای برای جوش استفاده شود. کافی است مقدار کمی ژل آلوئه ورا تازه را روی نواحی آسیب دیده بمالید و بگذارید کاملا خشک شود. این به آرام کردن التهاب و به حداقل رساندن لکه ها کمک می کند.
ماسک مو و پوست سر
فواید آلوئه ورا برای پوست فقط روی صورت اعمال نمی شود، بلکه به عنوان یک درمان آبرسان، مغذی و تسکین دهنده برای مو و پوست سر نیز عمل می کند. توانایی آن در درمان خشکی پوست، درمان عفونت های قارچی و کنترل پوست چرب می تواند به کاهش شوره سر کمک کند.
ژل آلوئه ورا را روی ریشه های خود بمالید و به آرامی روی پوست سر ماساژ دهید تا به نفوذ آن در پوست کمک کنید. بگذارید 20 دقیقه بماند قبل از اینکه زیر دوش بشویید. این کار را هفته ای یکبار انجام دهید تا موهای درخشان و پوست سر سالم داشته باشید.
عوارض جانبی آلوئه ورا
مصرف خوراکی آلوئه ورا ممکن است باعث استفراغ، اسهال، عدم تعادل الکترولیت ها و مشکلات کلیوی شود. اگرچه نادر است، اما موارد حاد این مسائل گزارش شده است.
استفاده موضعی از آلوئه ورا به طور کلی بی خطر است. با این حال، مواردی از واکنش های آلرژیک، درماتیت تماسی و سمیت نوری وجود داشته است. عوارض جانبی شامل قرمزی، خارش، سوزش، تورم و احساس سوزش است که ممکن است توسط ترکیباتی مانند آلوئین و باربالوئین ایجاد شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بلافاصله با متخصص پوست خود تماس بگیرید.
واکنش‌های آلرژیک بسیار نادر هستند، اما این به شما بستگی دارد که با خیال راحت از آلوئه ورا استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده یک پچ تست روی ناحیه کوچکی از پوست انجام دهید. آلوئه ورا نباید جایگزین درمان پزشکی شود، بنابراین از مصرف آن برای درمان پوست عفونی خودداری کنید، زیرا ممکن است عفونت را بدتر کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا