روش های درمان پوست مرغی برای آن که پوست صاف تری داشته باشید

روش های درمان پوست مرغی برای آن که پوست صاف تری داشته باشید

پوست مرغی چیست ؟ 

عارضه پوست مرغی (دون دون شدن پوست) یک بیماری خوش خیم بوده که با تعداد زیادی زائده ی کوچک و قرمز یا در درجه ی نخست لکه های تیره ی اطراف فولیکول های مو در قسمت فوقانی بازو، پاها، باسن و گاهی اوقات گونه ها خود را نشان می دهد. کراتوزیس پیلاریس باعث ایجاد حالتی شبیه پوست مرغ و دون دون می شود.  این بیماری حتی در افراد کاملا سالم نیز شایع است.

علت پوست مرغی شدن بدن چیست؟

علت دون دون شدن پوست چیست ؟ علت اصلی این بیماری ناشناخته است. به نظر میرسد این بیماری با اشکال در ساخت بیش از حد کراتین در پوست مرتبط باشد. افراد مبتلا به کراتوزیس پیلاریس یک نقص ژنتیکی مستعد کننده داشته و بقیه اعضای خانواده ی آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. کراتوزیس پیلاریس میتواند به همراه ایکتیوزیس ولگاریس، پوست خشک، آلرژی تنفسی فصلی (تب یونجه)، رینیت (التهاب مخاط بینی)، آسم، اگزما و درماتیت آتوپیک خود را نشان دهد.

روش های درمان پوست مرغی در خانه

در این بخش برخی از روش‌های درمانی خانگی که در جهت بهبود پوست مرغی انجام می‌شود را با هم بررسی می‌کنیم. درمان‌های خانگی می‌توانند تا حدودی علائم مربوط به بیماری را کاهش دهند. البته در ابتدا باید بر این موضوع تأکید کرد که روش‌های درمانی ذکر شده، درمان قطعی برای بیماری نیست. بلکه تنها علائم آن را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید از محصولی استفاده کنید که جدید است، بهتر است ابتدا آن را روی بخش کوچکی از پوست خود امتحان کنید. چنانچه پوستتان در برابر محصول واکنشی ایجاد نکرد، می‌توانید از آن استفاده کنید. برخی از روش‌های درمانی پوست مرغی عبارت است از:

هنگام استحمام از آب گرم استفاده نمایید و از زمان آن بکاهید

برای حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید، زیرا چربی‌های پوست شما را از بین می‌برد. آب استفاده شده باید ولرم باشد

استفاده از صابون‌هایی که پوست را خشک می‌کنند را کنار بگذارید

هنگام استحمام از لیف استفاده کنید تا پوست‌های مرده لایه‌برداری شوند.

برای شستن پوست خود از لوازم خشن استفاده نکنید، زیرا سبب تحریک پوست می‌شود

رطوبت پوست خود را پس از استحمام بگیرید

هنگام درمان پوست مرغی با لیزر سعی کنید، پوست خود را مرطوب نگه دارید

می‌توانید از کرم‌هایی استفاده کنید که در خود اوره، آلفا هیدروکسی اسید، اسیدلاکتیک و سالسیلیک اسید دارند. مصرف این کرم‌ها سلول‌های مرده را از بین می‌برد.

هنگامی که پس از استحمام پوست شما همچنان مرطوب است از گلیسیرین، لانولین و ژل نفتی استفاده نمایید

استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی مانند سیتافیل و یوسرین، می‌تواند پوست شما را ترمیم کند

می‌توانید با استفاده از مرطوب‌کننده‌های خانگی پوست خود را مرطوب نمایید

لباس‌های تنگ نپوشید، زیرا سبب ایجاد اصطکاک با پوست می‌شود

استفاده از لعاب گل ختمی به‌صورت موضعی

می‌توانید در کنار درمان پوست مرغی با لیزر روش‌های طب سنتی را نیز انجام دهید. بر اساس نظریه‌هایی که در طب سنتی وجود دارد، برای لطافت پوست و رطوبت‌رسانی به آن که سبب می‌شود بیماری پوست مرغی کاهش یابد، می‌توانید لعاب گل ختمی استفاده کنید. برای انجام این کار کافیست 2 قاشق غذاخوری از گل ختمی سفید را با 2 لیوان آب بجوشانید. محلول باید حدود 5 دقیقه جوشانده شود. شما می‌توانید بعد از حمام به طور مرتب از این محلول استفاده نمایید.

بعد از جوشیدن محلول آن را از صافی رد کنید. هنگامی که بدن خود را در حمام به طور کامل شستید، محلول را روی بدن خود ماساژ دهید و اجازه دهید 15 دقیقه روی پوست شما بماند. پس از آن نیز محلول را بشویید و موضع را با روغن بادام ماساژ دهید. چنانچه این روش را در یک بازه زمانی طولانی استفاده کنید، رطوبت پوست شما به‌تدریج افزایش می‌یابد. بدین ترتیب اثرات ناشی از پوست مرغی نیز کاهش می‌یابد.

استفاده از ماسک جودوسر

اگر می‌خواهید این ماسک را تهیه کنید، باید در ابتدا جو دوسر را پودر نمایید. سپس جو پودر شده را با آب میکس کنید تا خمیر خوبی به وجود آید. هنگام درمان پوست مرغی با لیزر و استفاده از روش‌های مدرن، می‌توانید از این ماسک‌های خنک‌کننده نیز استفاده نمایید.

حال خمیر را روی بخش‌هایی که دچار پوست مرغی است، مالش دهید و اجازه دهید روی پوست شما خشک شود. بعد از آن نیز حمام کنید. برای کسب نتیجه مناسب بهتر است این روش درمانی را حدود 3 بار در هفته انجام دهید. این روش‌ها را می‌توانید برای درمان پوست مرغی پا و سایر نقاط بدن انجام دهید.

استفاده از ضماد گیاه باقلا

برای درمان بیماری پوست مرغی می‌توانید، راه‌های دیگری را نیز امتحان نمایید. یکی از این روش‌ها استفاده از ضماد باقلای آب پز است. ضماد باقلا را شب‌ها پیش از خواب روی محل موردنظر قرار دهید و صبح نیز آن را شست‌وشو دهید. همچنین خوردن گلاب و گلبرگ‌های گل محمدی نیز می‌تواند، در درمان بیماری مؤثر واقع شود.

درمان پوست مرغی با لیزر موهای زائد

لیزر نیز یکی از راهکارهایی است که پزشکی مدرن آن را برای درمان پوست

مرغی به بیماران پیشنهاد می‌دهد. لیزر موهای زائد می‌تواند، در درمان کراتوز پیلاریس مؤثر واقع شود. البته این موضوع به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در این روش رشد موهای شما نیز توقف می‌یابد. در درمان پوست مرغی با لیزر موهایی که به دلیل ضخامت برآمدگی‌هایی را روی پوست ایجاد کردند، به میزان زیادی کاهش می‌یابند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا