مراحل روتین پوست خشک

مراحل روتین پوست خشک

زمانی که سطح پوست آسیب می‌بیند، ترک‌هایی (غیر قابل مشاهده) بر روی آن پدید خواهند آمد. این مسئله سبب می‌شود که مواد مرطوب کننده به راحتی از پوست خارج شده و مواد آسیب زا وارد آن شوند. خشک شدن پوست، با احساس سفتی، کدر شدن و در موارد شدید‌ با شطرنجی شدن، خارش و سرخی آن همراه خواهد بود.

علت خشکی پوست چیست؟

قبل از معرفی روتین پوست خشک، بد نیست علت خشکی پوست را بدانید. این دلایل را بر اساس منشا آنها به دو دسته دلایل خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند که نام بردن دلایل خارجی آسانتر است. تغییرات فصل، درصد رطوبت هوا، عادات شستشو و حمام کردن و ترکیبات شوینده‌ها از عوامل خارجی موثر بر خشکی پوست هستند. خشکی پوست و پوسته پوسته شدن می‌تواند بر اثر کمبود ویتامین ب نیز ایجاد شود.

مراحل روتین پوست خشک 

از آب ولرم استفاده نمایید

اگر فکر می‌کنید که برای مراقبت از پوست خشک خود بهترین راه استفاده از آب گرم است سخت در اشتباه هستید. آب گرم می‌تواند چربی‌های ضروری روی پوست را از بین برده و سبب خشکی شود. به همین دلیل است که بهترین راه شستشو پوست خشک، شستشو آن با ولرم است.

برای تمیز کردن پوست خود از محصولات قوی استفاده نکنید

اگر پوستتان خشک است بسیار مهم است که از محصولات پاک کننده پوستی استفاده نمایید که مناسب شرایط شما هستند. سعی کنید برای تمیز کردن پوست خشک از آب میسلار استفاده نمایید. این محصول یک نوع پاک کننده بدون نیاز به شستشو است که همانند آهنربا می‌تواند گرد و خاک و آرایش را از پوست شما جدا کند.

پاک کننده

اولین قدم قبل از استفاده از هرگونه کرم یا مرطوب‌کننده‌ای پاکسازی و تمیز کردن پوست است. باقی‌مانده محصولات آرایشی، آلودگی‌ها، چربی‌های غیر ضروری و سلول‌های مرده پوست در این مرحله از بین می‌روند. برای پوست‌های خشک نیازی به استفاده از لیف‌های پارچه‌ای یا براش‌ها ندارید، کافی است یک شوینده ملایم و سازگار با پوستتان انتخاب کرده و به آرامی با نوک انگشتان دست آن را روی پوست ماساژ دهید. شیر پاک‌ کن‌ها و پاک‌ کننده‌های روغنی برای پوست خشک مناسب هستند.

تونر مخصوص پوست خشک

گام دوم روتین پوست خشک استفاده از تونر است. به طور کلی تونرها وظیفه دارند PH یا میزان اسیدیته پوست را تنظیم کنند، رنگ تمام نقاط پوست را به تعادل برسانند و پوست را برای جذب سایر محصولات مراقبتی آماده کنند. بسیاری از تونرها حاوی الکل هستند که به از بین بردن چربی اضافه پوست کمک می‌کند، اما برای پوست خشک به چنین چیزی نیاز ندارید.

قبل از خرید تونر برای پوست خشک، مطمئن شوید که فاقد الکل باشد.

آبرسان

بسته به نوع محصولاتی که استفاده می‌کنید، این مرحله ممکن است با مرحله قبل ادغام شود زیرا برخی تونرها حاوی ترکیبات آبرسان نیز هستند. در غیر این صورت می‌توانید از انواع کرم آبرسان پوست خشک یا سرم‌ها استفاده کنید. از جمله ترکیباتی که به طور ویژه برای آبرسانی به پوست خشک مفیدند می‌توان به هیالورنیک اسید، گلاب، شیر بز، آلوئه ورا، اسید لاکتیک، روغن آووکادو و روغن شاهدانه اشاره کرد.

مرطوب‌کننده

مهم‌ترین قدم در مراقبت از پوست خشک، تامین رطوبت است. پس از امتحان کردن چند مرطوب کننده احتمالا مدلی را که با پوست شما سازگارتر است، پیدا خواهید کرد. سراغ محصولاتی با ترکیبات مغذی پوست بروید، بسته به شرایط آب و هوایی ممکن است به کرم‌های سبک‌تر یا سنگین‌تر نیاز داشته باشید.

در کنار مرطوب کننده از روغن استفاده کنید

اگر برای مراقبت از پوست خشک خود بین کرم مرطوب کننده مخصوص پوست خشک و روغن پوست به شک افتاده‌اید، توصیه می‌کنیم که از هر دو آن‌ها استفاده نمایید. ابتدا چند قطره از روغن را بر روی پیشانی، اطراف بینی، گونه‌ها، چانه و گردن ماساژ داده و سپس بر روی آن از مرطوب کننده استفاده نمایید تا پوست شما دو برابر مرطوب شود.

ضد آفتاب بزنید

زدن کرم ضد آفتاب یک روتین اختصاصی برای مراقبت از پوست خشک نیست اما از آنجا که تاثیر زیادی روی سلامت پوست شما خواهد داشت می‌توانیم آن را در برنامه مراقبت از هر نوع پوستی جای دهیم. برای پوست خشک خود از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) آن 30 یا بیشتر باشد و سعی داشته باشید که این کار را هر دو ساعت تکرار کنید. بعد از شنا یا عرق کردن نیز دوباره کرم ضد آفتاب را روی پوست خود تجدید کنید و سعی داشته باشید که از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب بپرهیزید.

از بالم لب استفاده نمایید

صورت شما تنها جایی نیست که می‌تواند خشک شود و باید مراقب لب‌های خود نیز باشید. استفاده از بالم لب یا همان مرطوب کننده لب برای جلوگیری از خشک شدن پوست شما مفید خواهد بود. می‌توانید از بالم لب پیش از رژ لب استفاده کنید تا تغییر رنگ لب‌هایتان زیر آن مخفی شود.

کرم شب

در طول روز استفاده از ضد آفتاب آخرین گام روتین پوست خشک است اما شب‌ها به جای ضد آفتاب باید از کرم شب مخصوص پوست خشک استفاده کنید. این کرم‌ها حاوی روغن‌های مغذی هستند که علاوه بر آبرسانی عمقی، پوست شما در طول شب تغذیه و ترمیم می‌کنند. به دنبال ترکیبات طبیعی مانند روغن‌های اسکوالان، جوجوبا، مارولا، آرگان و گل رز در این کرم‌ها باشید.

ماسک آبرسان

این مرحله همیشگی نیست اما با اضافه کردن آن به در بعضی روزها می‌توانید پوست خود را به طور مضاعف آبرسانی کنید. با خرید ماسک آبرسان برای پوست خشک و 2 تا 3 بار استفاده از آن در طول هفته پوست شاداب‌تری خواهید داشت.

هر هفته لایه برداری کنید

سلول‌های پوست مرده بر روی سطح پوست تشکیل شده و باعث آسیب به بافت پوست و کدر شدن آن می‌شوند. لایه برداری پوست روشی بسیار موثر برای برداشتن بافت‌های مرده و سایر مواد مضر روی پوست است. بنابراین، برای مراقبت از پوست خشک توصیه می‌شود که حداقل هفته‌ای یک بار از اسکراب صورت استفاده نمایید. برای لایه برداری از پوست خشک باید توجه کنید که اسکراب چه تاثیری روی پوستتان می‌گذارد تا فرمول مناسب برای اینکه هر چند وقت یک بار از اسکراب استفاده کنید را یاد بگیرید.

تفاوت روتین پوستی صبح و شب

پوست شما در طول روز و شب دچار تغییر نمی‌شود اما شرایط محیط و آب و هوا متغیر است. در طول روز چه در خانه بمانید و چه ناچار باشید از خانه بیرون بروید، در معرض اشعه‌های نور خورشید قرار می‌گیرید. به همین دلیل آخرین گام روتین پوست در روز استفاده از ضد آفتاب است.

روتین پوست صبح و شب

اما در طول شب و زمانی که خواب هستید، بدن بخش‌های مختلف خود را بازسازی می‌کند که پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین بهترین زمان برای استفاده از کرم و روغن‌های سنگین‌تر پیش از خواب است تا به فرآیند بازسازی پوست‌مان کمک کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا