علل ترک پاشنه پا و راههای درمان آن

علل ترک پاشنه پا و راههای درمان آن

با گرم شدن هوا بهتر است پاها را از کفش های بسته در بیاورید و صندل بپوشید. اما پوشیدن صندل می تواند مشکلاتی ایجاد کند مانند: ترک خوردن کف پا و پوسته پوسته شدن

پاشنه پا هنگامی ترک می خورد که پوست اطراف آن خشک و ضخیم شود. افزایش فشار بر روی چربی زیر پاشنه باعث شکاف لایه های پوست می شود. برخی عوامل از جمله چاقی، پوشیدن کفش های بدون پاشنه مانند صندل و داشتن پوست سرد و خشک می تواند خطر ابتلا به ترک پاشنه پا را افزایش دهد.

ترک پاشنه پا نشانه چیست

علت ترک پاشنه پا خشکی پوست است. دلایل خشکی پوست و علت ترک کف پا عبارتند از:

کمبود رطوبت

پوست خشک، ترک خورده و پوسته پوسته شده به خصوص در پاشنه پا و کف پا معمول است زیرا غدد چربی این نواحی در مقایسه با پوست در سایر نقاط بدن کمتر است.

ایستادن بیش از حد طولانی یا پوشیدن کفش نامناسب

 ایستادن بیش از حد طولانی یا پوشیدن کفش نامناسب می تواند فشارهای مداوم را به قسمت های خاصی از پا وارد کند یا باعث اصطکاک پوست شود. در نتیجه این نواحی از پا ممکن است خشک، پینه بسته یا ترک خورده شود.

گرما و رطوبت

کفش های بسته، مانند کفش های کتانی و چکمه، یک محیط فوق العاده گرم و مرطوب برای پا ایجاد می کنند. گرما و رطوبت از پوست رطوبت می گیرد، که می تواند منجر به خشکی، ضخیم یا ترک خوردگی پا شود.

افزایش سن

با گذشت زمان، پوست توانایی حفظ آب را از دست می دهد ، لاغرتر و خشک تر می شود. در افراد مسن ممکن است به دلیل روند طبیعی پیری ، احساس خشکی پوست به خصوص در کف پاها داشته باشند.

داروهای محرک ترک های کف پا

داروهای خاصی از جمله ادرار آورها می توانند باعث خشکی پوست پا و ایجاد ترک در کف پا شوند.

بیماری پای ورزشکار

پای ورزشکار یک عفونت قارچی است که باعث ایجاد جوش پوسته ای بین انگشتان و زیر پا و ترک در زیر پا می شود.

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خودایمن مزمن است که باعث ایجاد لکه های ضخیم و پوسته پوسته می شود. افراد می توانند تقریباً در هر نقطه از بدن ، از جمله پا ، لکه های پسوریازیس ایجاد کنند.

کم کاری تیروئید

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است به شدت دچار خشکی کف پا شوند، زیرا غده تیروئید آنها نمی تواند غدد عرق پا را تنظیم کند، که می تواند باعث خشک شدن آن شود.

دیابت و ترک پا

زندگی با دیابت کنترل نشده ممکن است منجر به آسیب به اعصاب محیطی شود که به آن نوروپاتی گفته می شود . نوروپاتی می تواند بر روی اعصاب تنظیم کننده چربی و رطوبت در پا تأثیر بگذارد که باعث خشکی یا ترک پا می شود.

استفاده از صابون

خشکی پوست عمدتا به دلیل استحمام زیاد با صابون (درماتیت صابون) پدید می آید. صابون، چربی های محافظ طبیعی پوست را از بین می برد. با از بین رفتن آن ها، پوست نمی تواند رطوبت خود را حفظ کند.

درمان‌های خانگی رفع ترک پا

تغذیه خود را درست کنید

شاید علت ترک پا تغذیه نامناسب باشد. سعی کنید وعده‌های غذای و میان وعده‌ها را طوری انتخاب کنید که ویتامین‌ها، آهن، پروتئین و امگا 3 به‌اند ازه کافی داشته باشد. از نوشیدن آب هم غافل نمانید.

 در برنامه غذایی خود از اسیدهای چرب امگا3 استفاده کنید. روغن دانه‌های کتان و ماهی‌های آب سرد منبع غنی امگا 3 هستند که به درمان ترک پا کمک می‌کنند. ویتامین E و آهن وکلسیم را نیز به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مطمئن شوید که گوشت و مرغ و ماهی، ماست، شیر و پنیر را به‌اند ازه کافی مصرف می‌کنید، چون سرشار از این ویتامین‌ها می‌باشند که در درمان ترک پا موثر هستند.

استفاده از سنگ‌پا

سعی کنید هر چند مدت یک بار از سنگ‌پا و صابون استفاده نمایید. سنگ پا سلول‌های مرده لایه خشک پا را از بین می‌برد.

بهترین وسیله برای از بین بردن پوست مرده کف پا سنگ پاست که از نوعی سنگ طبیعی تهیه شده و از قدیم برای این منظور و حتی از بین بردن موهای‌ زائد کاربرد داشته است. کنار این سنگ می‌توانید از وسایل جایگزین آن که ظاهری شبیه رنده دارند هم کمک بگیرید.

برای استفاده از سنگ پا کافی است به مدت 10 دقیقه پاها را در آب ولرمی که کمی نمک به آن افزوده‌اید، قرار دهید و پس از گذشت این مدت با حرکات آرام و دورانی کف پا را با سنگ ماساژ دهید. کمی فشار لازم است اما مراقب باشید فشار به حدی نباشد که سایش با سنگ پا به پوست سالم شما که زیر بافت مرده قرار دارد، آسیب بزند.

درمان با استفاده از روغن زیتون

هر شب قبل از خواب کف پای خود را با روغن زیتون چرب نمایید سپس پای خود را با یک پلاستیک بپوشانید و بخوابید. اگر صدای خش خش پلاستیک آزارتان می‌دهد می‌توانید جوراب بپوشید. جالب است بدانید این روش در طب سنتی برای درمان زنان مبتلا به کمر درد و لکه بینی هم استفاده می‌شود.

درمان  ترک پاشنه پا با وازلین
می‌توانید از وازلین استفاده کنید تا پاشنه پای خود را نرم کرده و رطوبت مورد نیاز پوستتان را تامین کنید. مانند روغن‌های ضروری، پس از خیس کردن پا در آب گرم، پاشنه پا را با سنگ پا مالش دهید. سپس مقدار زیادی وازلین را به تمام قسمت‌های پای خود بمالید و پس از پوشیدن جوراب بخوابید.
هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید، یک نرمی جدی در پاشنه پا ایجاد می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید وازلین را با یک قاشق چای‌خوری آبلیمو مخلوط کرده و به پاهای خود بمالید. توصیه می‌شود این برنامه را هر روز انجام دهید تا زمانی که ترک پاشنه پا برطرف شود.
کمک به نرمی پاشنه پا با مرطوب کننده‌ها
اگر هر روز عصر بعد از شستن پاها در آب ولرم، آن‌ها را با سنگ پا تمیز کرده و سپس با کرم مرطوب کنید؛ ترک پاشنه پا به سرعت برطرف می‌شود. استفاده از این روش بعد از هر دوش گرفتن از ایجاد ترک پاشنه پا جلوگیری می‌کند. برای این که ترک پاشنه پا را در مدت کوتاهی بهبود بخشید، باید به طور مرتب از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده، مخصوصاً برای پوست‌های خشک توصیه می‌شوند. این کرم‌ها، باعث بازسازی سریع پوست در ناحیه پاشنه پا می‌شوند.
بعد از زدن کرم می‌توانید جوراب نخی بپوشید و کف پای خود را گرم نگه دارید. به لطف کرم، ترک‌های پاشنه به راحتی بهبود می‌یابند.
درمان  ترک پاشنه پا با استفاده از عسل
به لطف خواص ضد باکتریایی و مرطوب‌کنندگی عسل می‌توانید به سرعت از شر ترک‌های پاشنه پا خلاص شوید. برای این کار، مقداری عسل را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را به مدت 15 دقیقه در این آب نگه دارید.
سپس، مانند روش‌های دیگر باید پاهای خود را بشویید، خشک کنید و پاشنه‌های خود را با سنگ پا بسابید. می‌توانید این روش را تا زمانی که ترک‌های پاشنه پا کاملا از بین بروند، اعمال کنید.
استفاده از نمک اپسوم برای رفع ترک پا
بهترین راه برای پیشگیری و از بین بردن ترک پاشنه، مرطوب نگه داشتن پوست است. با نمک اپسوم می‌توانید هم پاشنه پا را مرطوب کنید و هم گردش خون را بهبود ببخشید. نمک اپسوم را در یک سطل آب گرم بریزید و پاهای خود را حداقل 10 دقیقه در این آب قرار دهید. پس از اتمام زمان، پاشنه‌های نرم شده خود را با سنگ پا مالش دهید. سپس دوباره پاهای خود را به مدت 10 دقیقه در آب نمک اپسوم قرار دهید.
در نهایت پاهای خود را خشک کرده و به پاشنه‌های خود کرم مرطوب کننده بزنید. با این روش در مدت زمان کوتاهی از شر ترک‌های پاشنه پا خلاص می‌شوید.
درمان خانگی ترک پاشنه پا با مخلوط گلاب و گلیسیرین
وقتی گلیسیرین و گلاب با هم ترکیب شوند، ترک‌های پاشنه پا را در مدت کوتاهی بهبود می‌بخشند. گلیسیرین که در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد زیادی دارد باعث نرمی پوست می‌شود. از طرف دیگر گلاب به دلیل خواص ضد عفونی کننده، آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ویتامین‌هایی که دارد از پوست محافظت می‌کند. برای بهره‌مندی از قدرت درمانی گلیسیرین و گلاب کافی است هر دو ماده را به طور مساوی با هم مخلوط کنید.
شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب، مخلوط را به پاشنه‌ها و پاهای خود بمالید، سپس جوراب بپوشید و بخوابید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا