علت جوش صورت در زنان

علت جوش صورت در زنان

جوش صورت در زنان عموما ناشی از افزایش ترشحات غدد سباسه و مسدود شدن مسیر خروجی آنها و عفونی شدن با یک پاتوژن به نام پروپیونی باکتریوم Propionibacterium acnes (P. acnes) است. متاسفانه به دلیل درمان ناکافی جوش های صورت و بدن شاهد مقاومت روزافزون این باکتری به داروها هستیم که این معظل نیز خود نیازمند توجه ویژه است.

راههای از بین بردن جوش صورت

شرایط ژنتیکی نقش مهمی در ایجاد جوش های صورت و بدن دارند. آندروژن ها نظیر دی هیدروتستوسترون DHT ، دی هیدرواپی اندروستندیون سولفات DHEAS، استنتروژن، هورمون رشد و سایرین نیز نقش مهمی در ایجاد و تشدید ضایعه دارند و در کلیه اقدامات درمانی باید مد نظر باشند

مطالعات نشان داده است مصرف شیر به علت افزایش سطح IGF-1 می تواند باعث تشدید حملات حاد آکنه و جوش های صورت و بدن در زنان شود این در حالی است که مصرف ماست و دوغ این مشکل را ایجاد نمی کند. در مقابل مصرف فراورده های حاوی امگا-3 به علت کاهش IGF-1 باعث کاهش اینجوش های صورت در زنان می گردد.

اکثر فراورده های آرایشی باعث تشدید جوش های صورت در زنان می گردد و این در حالی است که بانوان برای پوشاندن جوش های صورت و جای آنها مکررا از فراورده های آرایشی نظیر کرم پودر و … استفاده می کنند و این پدیده خود باعث تشدید جوش های صورت و تخریب بیشتر پوست می گردد.

استرس و بی خوابی نیز نقش مخربی در تشدید جوش های صورت در زنان دارد این در حالی است که فرد به دلیل جوش های صورت در معرض استرس بیشتری است و در اقدامات درمانی در صورتی که به این موضوع توجه نشود می تواند درمان را بهشکست برساند.

سیگار باعث تشدید ضایعات آکنه و جوش های صورت می گردد و هرچه تعداد مصرف روزانه سیگار بیشتر باشد ضایعات آکنه و جوش های صورت و بدن نیز شدیدتر و بیشتر است و درمان را با دشواری مواجه می کند.

عواملی که باعث افزایش شکست درمانی در جوش های صورت و بدن می گردند عبارتند از ضایعات بسیار شدید، داشتن سابقه خانوادگی مثبت، اختلالات هورمونی زمینه ای و ترشح سباسه بیش از حد.

مهمترین اقدام درمانی که نقش اساسی در بهبود کیفیت زندگی فرد مبتلا به جوش های صورت دارد اصلاح مسائل زمینه ای عصبی و روانی فرد است که متاسفانه در اکثر مواقع فراموش می شود و زمینه را برای شکست بعدی فراهم می سازد.

سایر اقدامات عبارتند از کاهش التهاب ضایعات و جوش های صورت و بدن با استفاده از کرم های موضعی یا صابون و حتی داروی خوراکی، کاهش مقاومت میکروبی به آنتی بیوتیک، پیشگیری از ایجاد اسکار و جای جوش ناشی از جوش های صورت و پرهیز از آفتاب و اصلاح الگوی غذایی است.

همواره باید این موضوع را در نظر داشت که جوش های صورت در زنان نیازمند پیگیری مکرر بوده و امکان موفقیت درمان در دراز مدت در صورت عدم پیگیری بالا نیست .

رویکرد همه جانبه درمانی اعم از درمان موضعی، داروی خوراکی، لیزر، اصلاح الگوی زندگی و آموزش های سلامت موفقیت درمان جوش های صورت و بدن را تا حدود زیادی بالا می برد.

کنترل مشکلات زمینه ای هورمونی نظیر تخمدان پلی کیستیک (polycystic ovary syndrome (PCOS  نقش مهمی در پیشگیری از تشدید و یا ایجاد ضایعات جدید و تشدید جوش های صورت دارد و در صورت عدم کنترل آن، اکثر درمان ها با شکست مواجه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا