روش های رایج پاک کردن تاتو

روش های رایج پاک کردن تاتو

این روزها خالکوبی در نقاط مختلف بدن و صورت بیش از هر زمان دیگری در بین افراد در گروه های سنی مختلف رواج پیدا کرده است، اما همه افرادی که خالکوبی می کنند از تصمیم خود راضی نیستند. برای کسانی از شما که از انجام خالکوبی پشیمان هستید، یک خبر خوب داریم! روش های پاک کردن تاتو وجود دارد که می تواند به میزان قابل توجهی دید خالکوبی شما را در هر قسمت از بدن با کمترین عوارض جانبی کاهش دهد.

روش های پاک کردن تاتو با لیزر

مردم اغلب می پرسند، آیا می توان خالکوبی دائمی را حذف کرد؟ پاسخ بله است. حذف خالکوبی با لیزر رایج ترین راه برای انجام این کار است. در حذف خالکوبی با لیزر به جای شستشوی لایه پوست، هدف حذف جوهر است. رنگدانه های جوهر با قرار گرفتن در معرض یک پرتو نور با شدت بالا شکسته و از بین می روند.

خالکوبی با جوهر سیاه راحت تر از تاتوهای چند رنگ پاک می شود. دو نوع روش حذف تاتو با لیزر وجود دارد، غیرفعال و فعال. روش حذف تاتو با لیزر غیرفعال ارزانتر از روش فعال است. با این حال، روش حذف لیزر فعال، اگرچه کمی گران است، اما روش موثرتری برای حذف جوهر است.

لیزرهای حذف خالکوبی که به آن لیزرهای کیو سوئیچ نیز می گویند، بسیار داغ هستند، در فرکانس بسیار باریکی کار می کنند و بسیار بسیار سریع هستند. این سرعت و گرما برای جدا کردن ذرات جوهر از هم، بدون آسیب رساندن به بافت اطراف، بسیار مهم است. این امر هنگام عمل در مناطق حساس‌تر مانند در حین فرآیند برداشتن خط چشم یا تاتوی ابرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

کرایوسرجری

این روش حذف خالکوبی بیشتر برای از بین بردن زگیل و درمان سرطان پوست استفاده می شود. با این حال، امروزه می توان از این روش درمانی برای پاک کردن موثر تاتو نیز استفاده کرد. بسیار شبیه درم ابریژن (روش دیگری برای پاک کردن خالکوبی)، کرایوسرجری شامل برداشتن ناحیه خالکوبی شده از پوست است. این در دماهای بسیار سرد با استفاده از اسپری یک عامل انجماد مانند نیتروژن مایع اتفاق می افتد. این باعث یخ زدگی در آن ناحیه خاص از پوست می شود.

پس از انجماد، این ناحیه ترجیحاً از طریق درم ابریژن مالیده می شود تا از شر بالاترین لایه پوست که حاوی جوهر خالکوبی است خلاص شود. اگرچه این یک روش موثر برای پاک کردن خالکوبی است، اما ممکن است دردناک باشد. علاوه بر این، کرایوسرجری می‌تواند به بافت‌های پوست آسیب برساند در حالی که بالاترین لایه‌ها را از بین می‌برد. همچنین این روش روی رنگدانه های زرد و سبز چندان کاربردی نیست و افرادی که پوست حساسی دارند باید به دنبال روش های جایگزین پاک کردن تاتو باشند.

روش جراحی

این روش پاک کردن خالکوبی نیز بسیار رایج است و روی تاتوهایی که کوچک هستند بهتر عمل می کند. ناحیه خالکوبی با جراحی برداشته می شود و برداشتن آن هیچ واکنش آلرژیکی ایجاد نمی کند. با این حال، این خطر وجود دارد که به جای زخم روی پوست شما ختم شود.

نور شدید پالسی

روش نور پالسی شدید با شکستن رنگدانه به حذف اپیدرم کمک می کند. با گذشت زمان، ناحیه آسیب دیده بهبود می یابد و جای خود را به لایه جدیدی از پوست خود می دهد. بهترین چیز در مورد نور شدید پالسی این است که در از بین بردن خالکوبی بسیار موثر است و خیلی دردناک نیست، اما در افرادی که رنگ پوست تیره تر دارند به خوبی کار نمی کند. همچنین این روش نسبت به پاک کردن تاتو با لیزر هزینه بیشتری دارد.

درم ابریژن

در این روش پاک کردن تاتو ابتدا یک محلول بی حس کننده روی پوست شما اسپری می شود و سپس توسط دستگاه سمباده مخصوص پوست شما لایه برداری می شود تا لایه های سطحی پوست جدا شده و لایه هایی که جوهر تاتو ندارند زیر آن نمایان شوند. . انجام این کار همچنین باعث می شود که جوهر خالکوبی از داخل پوست بیرون کشیده شود.

برداشتن خالکوبی با درم ابریژن می تواند دردناک باشد و معمولاً با خونریزی همراه است. احتمالاً تا یک هفته (یا ده روز) پوست شما همچنان درد خواهد داشت و به شما یک پماد مخصوص داده می شود تا به طور منظم برای بهبود ناحیه تحت درمان بمالید. به خاطر داشته باشید که خالکوبی شما ممکن است به طور کامل پاک نشود. اگر پوست شما مستعد ایجاد اسکار است، این روش به شما توصیه نمی شود.

لایه برداری شیمیایی

در پاک کردن تاتو با روش لایه برداری شیمیایی محلول لایه بردار بر روی پوست مالیده می شود و مشابه روش کرایوسرجری باعث ایجاد تاول روی پوست می شود.

به خاطر داشته باشید که روش های کرایوتراپی و لایه برداری ممکن است نتوانند به طور کامل تاتو شما را پاک کنند. همچنین این روش ها تقریباً به اندازه لیزر درمانی مؤثر نیستند.

کرم های محو کننده

رایج ترین ماده در کرم های پاک کننده خالکوبی اسید تری کلرواستیک یا TCA است. این ماده شیمیایی سلول های پوست را تحریک می کند تا تجدید شوند و نتیجه آن لایه برداری پوست است. در نهایت، پوست جدید جایگزین پوست مرده می شود و به طور بالقوه باعث محو شدن تاتو می شود. اگر لیزر قبل از استفاده از اسید تری کلرواستیک استفاده شود، نتیجه موفقیت آمیزتری حاصل می شود. این ماده شیمیایی اسیدی باعث تحریک، التهاب، درد، تاول و تغییر رنگ پوست می شود.

در حالی که کرم های مبتنی بر TCA با از بین بردن سلول های پوست به بدن کمک می کنند، کرم های حاوی هیدروکینون به تدریج با کاهش تولید ملانین باعث از بین رفتن تجمع رنگدانه ها در بافت پوست می شوند. هیدروکینون اغلب به شکل پماد برای کاهش لکه ها و کک و مک استفاده می شود. این پماد به دلیل قابلیت پاک کردن تاتو به عنوان یک عامل ضد رنگدانه نیز شناخته می شود. با این حال، هیدروکینون، مانند TCA، ممکن است عوارض جانبی مانند خارش، تورم، تاول، سوزش یا قرمزی داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا