روشهای جدید درمان آکنه

آکنه نوعی بیماری مزمن و التهابی پوستی است که باعث ایجاد لکه و جوش‌هایی به‌خصوص در صورت، شانه‌ها، پشت، گردن، سینه و بالای بازوها می‌شود. هرکدام از جوش‌ها درمان‌های متفاوتی را می‌طلبند. اولین و بهترین کاری که شما برای درمان جوش‌های پوست صورت و بدن خود باید انجام دهید، مراجعه به پزشک پوست و مو است. پزشک می‌تواند با توجه به معاینات و بررسی آزمایش‌های مختلف، علل به وجود آمدن جوش در پوستتان را ریشه‌یابی کرده و با استفاده از داروهای مختلف شروع به درمان کند.

علائم آکنه

تغییرات پوستی ناشی از آکنه و نشانه‌های آن شامل موارد زیر است:

پوسته‌پوسته شدن برجستگی‌های سطح پوست

وجود کیست در سطح پوست

وجود برجستگی‌های کوچک قرمزرنگ به نام پاپول

برجستگی‌های کوچک قرمز همراه با چرک زرد و یا سفید رنگ در آن

قرمز بودن پوست و تورم در اطراف جوش یا آکنه

زخم شدن پوست

وجود برجستگی‌های جوش به شکل سر سفید یا سر سیاه

علل آکنه

سن. افراد در هر سنی ممکن است دچار آکنه شوند، اما بیشتر در نوجوانان دیده می‌شود.

تغییرات هورمونی. چنین تغییراتی در دوران بلوغ یا بارداری معمول است.

سابقه خانوادگی. ژنتیک در آکنه نقش دارد. اگر هر دو والدین آکنه داشته باشند، به احتمال زیاد، فرزند نیز به آن مبتلا خواهد شد.

مواد روغنی یا چرب. در صورت تماس پوست با روغن یا لوسیون‌ها و کرم‌های روغنی ممکن است دچار آکنه شوید.

اصطکاک یا فشار بر روی پوست

انواع مختلف جوش یا آکنه

جوش‌ها با توجه به نوع و شکل برآمدگی، دردناک بودن یا نبودن، چرکین بودن یا نبودن به چند دسته‌ی مختلف تقسیم می‌شوند که هرکدام درمان به خصوص خود را دارند. مهم‌ترین جوش‌ها عبارتند از:

جوش‌های سر سفید

جوش‌های سر سیاه

برآمدگی‌های قرمز کوچک به نام پاپول

جوش‌های قرمز دارای چرک یا پوسچول

توده‌های بزرگ، سفت و دردناک در زیر پوست یا ندول‌ها

توده‌های دردناک پر از چرک در زیر پوست یا کیستیک‌ها

روش های درمان آکنه :

اولین گام در درمان آکنه، تعیین نوع آکنه است که توسط یک متخصص کنترل می شود. آکنه می تواند به طور موثر درمان شود اما بیمار باید صبور باشد. بهبود در درمان ها از 2 ماه شروع می شود و بهبود کامل بین 4 تا 8 ماه است. بیماران در ماه اول ممکن است شرایطی مانند افزایش آکنه را تجربه کنند. اگر آکنه در طول 8-6 هفته بهبود نداشته باشد، درمان باید تغییر کند.

درباره محصولات پاک کننده و مرطوبت کننده، خشک کننده ها که می توانید در طول درمان استفاده کنید متخصص اطلاعات صحیح تری می دهد.

از آنتی بیوتیک ها به شکل کرم و محصولات دارویی می توان برای درمان آکنه خفیف تا شدید استفاده کرد. متخصص می تواند نقطه های سیاه سفید چربی و کیسه های التهابی را با ابزار خاصی حذف کند. با این حال، شما نباید آنها را دستکاری کنید. ممکن است با عمیق تر کردن آکنه سبب بزرگ تر شدن آن و در نتیجه اسکار شوید.

از آنتی بیوتیک های خوراکی برای آکنه های متوسط و شدید استفاده می شود. آنتی بیوتیک ها، باکتری موجود در فولیکول مو را کاهش می دهد. این هم قرمزی و التهاب را کاهش می دهد. با توجه به شدت آکنه، روش درمان توسط متخصصین انتخاب شده و بیمار با پیگیری منظم از این مشکل خلاص می شود.

درمان آکنهدرمان آکنه با اسیدهای میوه :

آلفا هیدروکسی اسید (از جمله اسید گلیکولیک)، سالیسیلیک اسید و تری کلرواستیک اسید شایع ترین مواد لایه بردار هستند. نتایج مثبت یا منفی که ممکن است با محصولات لایه بردار ظاهر شود با توجه به غلظت مواد لایه بردار که استفاده می شود، مدت زمانی که در پوست می ماند، نوع پوست، درمان های پزشکی و جراحی که قبلا انجام شده، محل آکنه، قرار گرفتن در معرض آفتاب و درمان همزمان، متفاوت است. اسید های میوه با لایه برداری پوست را تازه می کند، منافذ را تمیز می کند؛ بنابراین از آکنه جلوگیری می کند. غلظت های بالا از اسیدهای میوه نیز توسط متخصصین در مطب ها انجام می شود. در این کار که تحت کنترل متخصص است، محلول اسید به پوست زده می شود، چند دقیقه منتظر می مانند و سپس پوست را شستشو می دهند. این کار با فواصل 1 تا 4 هفته ای انجام می شود. در درمان آکنه خفیف یا پوست های چرب برای کنترل چربی نتایج بسیار خوبی ارائه می دهد.

درمان آکنه با لیزر و فتوتراپی :

تا همین سال های اخیر در درمان آکنه تحت درمان با آنتی بیوتیک های سیستمیک و موضعی، داروهای ایزوترتینویین و داروهای هورمونی با درجات مختلف موفقیت، تکنولوژی لیزر حمله بزرگی انجام داده است . در سال های اخیر، متخصصان از لیزر و درمان های مبتنی بر نور و دستگاه های رادیو اکتیو برای درمان آکنه و اسکار آکنه استفاده می کنند. دلیل این گرایش خسته شدن از استفاده از داروهای موضعی و سیستمیک برای مدت زمان طولانی و ارائه راه های درمان دائمی و موثر با صرف زمان کم تر است.

درمان آکنه با لیزر با هدف قرار دادن P.acnes یا غدد سباسه موثر است. نور در طول موج های خاصی جذب می شود و یک واکنش فتودینامیک ایجاد می کند و باعث ایجاد رادیکال های آزاد واکنش پذیر از پورفیرین های اندوژن می شود. این رادیکال های آزاد و اکسیژن نیز باعث تخریب P. acnes می شوند. بالاترین نقطه جذب پورفیرین 415 نانومتر یا نور آبی است. اگر چه جذب و تحریک فتودینامیکی در طول موج های بین 400 تا 430 نانومتر موثر است، وقتی پورفیرین نور کافی داشته باشد ، می تواند طول موج های زیادی را جذب کند و واکنش را شروع کند. نورهای این طول موج می تواند در درمان آکنه موثر باشد.

در نتیجه؛ یکی از علل اصلی آکنه ملتهب ، باکتری P. acnes است که به طور معمول در پوست زندگی می کند و در کانال های چربی یافت می شود. P.acnes یک ماده به نام پورفیرین تولید می کند. ماده پورفیرین موجود در باکتری P.acnes با جذب انرژی نور لیزر تخریب می شود. سیستم های نور و لیزر می توانند با کاهش تعداد باکتری ها از ایجاد آکنه جلوگیری کنند.

سیستم های لیزر و نور مؤثر:

• UVA / UVB

• درمان با نور آبی

• ترکیب نور قرمز و نور آبی

• انرژی نور و حرارت (LHE)

• لیزر KTP

• لیزر PDL

در روش دیگر؛ سیستم های لیزر و نور، غده های چربی زیر پوست را بدون آسیب رساندن به پوست از بین می برند. در نتیجه کوچک شدن و کاهش کانال چربی، بهبود در آکنه رخ می دهد.

درمان آکنهسیستم های لیزر و نور مؤثر:

• درمان فوتودینامیک

• لیزر دیود 1450 نانومتر

• 1540 نانومتر: لیزر شیشه ای

• درمان امواج رادیویی

• لیزر کسری

اسکار آکنه:

همه اسکارهای آکنه یکسان نیستند. انواع مختلفی ازاسکارها بستگی به میزان آسیب پوست و نحوه رفع آن دارد.

اسکار آتروفیک: ناشی از آتروفی بافت پوست است. این اسکارهای روی پوست به صورت توخالی دیده می شوند. ( اسکار های سطحی و عمیق آکنه)

اسکار هیپرتروفیک: زمانی که زخم بهبود می یابد و پوست کلاژن زیادی تولید می کند و رشد بافتی بیش از حد است رخ می دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا