روش های ساده برای جلوگیری از پیری پوست

چرا پوست پیر می‌شود؟

عوامل بسیاری باعث پیری پوست می‌شوند که همه‌ی آنها را نمی‌توانیم کنترل کنیم. پیری، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، پوست همه‌ی ما چروک می‌شود و این کاملاً طبیعی است. علاوه بر چین و چروک، پوست به مرور نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.

خوشبختانه، بعضی از عواملی را که باعث پیری پوست می‌شوند، می‌توانیم کنترل کنیم. سبک زندگی ما و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم با بروز نشانه‌های پیری پوست در جوانی ارتباط دارد. بررسی‌های علمی نشان می دهد سیگار کشیدن، حالت چهره (مانند اخم، تعجب و خنده) و کمبود خواب روند پیری پوست را سرعت می‌بخشند.

برای جلوگیری از پیری پوست صورت چه کار کنیم؟

طبیعی است که با افزایش سن پوست ما نازک تر و خشک تر می شود و چین و چروک و سایر علائم پیری را تجربه خواهیم کرد. با این حال، انتخاب های محیطی و سبک زندگی شما گاهی اوقات می تواند باعث پیری زودرس پوست شما شود. برای جلوگیری از پیری پوست، متخصصان پوست توصیه می کنند این نکات ساده را رعایت کنید.

 لک های پوستی

ایجاد لک روی صورت و دست‌ها، نشانی از سالم نبودن پوست است. اشعه‌ی فرابنفش خورشید این لک‌ها را ایجاد می‌کند. اشعه‌ی فرابنفش از کودکی و نوجوانی به شما پوست آسیب می‌زند. این اشعه باعث دو رنگ شدن پوست و ایجاد لک‌های قهوه ای روی آن می‌شود.

بهترین راه جلوگیری از ایجاد لک بر پوست‌تان این است که از کودکی به طور مداوم از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. البته، دقت کنید کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که طیف گسترده (broad spectrum) باشد. این نوع کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محافظت می‌کند.

سیگار نکشید

سیگار کشیدن باعث پیری سریع و زودرس پوست شما می شود. افرادی که سیگار می کشند، چین و چروک، خطوط ریز و پوست افتاده در اطراف چشم آن ها بیشتر شده و پوست آن ها کدر می شود. نیکوتین موجود در تنباکو رگ های خونی پوست شما را باریک می کند و از رسیدن اکسیژن و مواد مغذی مهم به پوست جلوگیری می کند. دود ناشی از سیگار و جمع شدن لب ها هنگام کشیدن سیگار نیز باعث ایجاد چین و چروک های بیشتر در صورت می شود.

دهیدراته شدن پوست

یکی از نشانه های دیگر پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است.

یکی از نشانه های دیگر پیری زودرس پوست ظاهر خشک آن است. پوست کم آب (دهیدراته)، می‌خارد. همچنین، در شرایط آب و هوایی نامساعد، کم آبی پوست را پوسته پوست می‌کند و باعث حتی ترک خوردن آن می شود.

پوست سالم و جوان نازک نیست؛ قدرت تولید چربی‌ آن هم بیشتر است. در نتیجه، کمتر خشک می‌شود.

مواد غذایی سالم بخورید

رژیم غذایی شما روی پوست شما تاثیر مستقیم دارد. پوست خود را ترمیم می کند و برای این کار به مواد مغذی مناسب نیاز دارد. قندهای تصفیه شده، کربوهیدرات های ساده و چربی های ناسالم را در رژیم غذایی خود محدود کنید. اگر جوانی و سلامتی پوستتان مهم است، حتما مقدار زیادی غذاهای غنی از آنتی اکسیدان (مانند ویتامین C و E)، ویتامین A و ویتامین B بیوتین مصرف کنید. مواد غذایی زیر می تواند مواد مغذی مورد نیاز پوست شما را فراهم کند: اسفناج و سبزیجات سبز برگ، گوجه فرنگی، آجیل، ماهی های چرب مانند سالمون، انواع توت ها، لوبیا، نخود فرنگی، عدس، میوه ها و سبزیجات نارنجی و زرد رنگ مانند زردآلو و هویج.

جلوگیری افتادگی پوست

اگر استحکام لایه‌های زیرین پوست از بین برود، پوست ما شل می‌شود و گونه‌ها افتاده. سرو کله‌ی چین و چروک‌های عمیقی هم خیلی زود پیدا می‌شود.

معمولاً نشانه‎های پیری پوست، از سن 45 تا 50 سالگی شروع می‌شوند. جالب اینکه، با مراقبت صحیح از پوست خود، می‌توانید تا اواخر پنجاه سالگی هم از این نشانه‌ها در امان بماند. اگر استحکام و کشسانی (الاستیسیته) پوست از اوایل 30 سالگی کاهش یابد. نشانه‌ی پیری زودرس پوست است.

ورزش کنید

ورزش کردن، گردش خون و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که بیشتر روزهای هفته ورزش می‌کنند، نسبت به همسالان خود پوست جوان‌تری دارند.

خوب بخوابید

بدن شما در هنگام خواب استراحت می کند و روی بهبودی و ترمیم خود کار می کند. سطح هورمون ها هنگام خواب متعادل است، سیستم ایمنی بدن شما انرژی می گیرد و ترمیم بافت و رشد عضلات در طول خواب اتفاق می افتد. همه این موارد به پوست شما کمک می کند که بتواند از فرسودگی ناشی از فعالیت های روز بهبود یابد و برای مقابله با استرس بعدی آماده شود. خواب خوب شبانه را در اولویت قرار دهید.

پوست خود را تمیز کنید

در پایان هر روز از یک پاک کننده ملایم مانند فیس واش برای شستشوی صورت خود استفاده کنید. شستشو هر گونه باکتری مضر، چربی اضافی و کثیفی را از پوست شما پاک می کند. با استفاده از شوینده های ملایم، استفاده از آب گرم و نه داغ، شستن ملایم پوست و خشک کردن آن با دقت پوست خود را جوان نگه دارید. می توانید از میسلار واتر نیز برای پاک کردن آرایش صورتتان استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا