بهترین روش ها برای از بین بردن خال های مادرزادی و مراقبت های قبل و بعد

بهترین روش ها برای از بین بردن خال های مادرزادی و مراقبت های قبل و بعد

لکه هاو خال های مادرزادی لکه هایی هستند که معمولا در لایه سطحی پوست و اغلب در مناطقی از بدن مانند صورت، شانه ها و دست ها که بیشتر در معرض نور خورشید هستند ظاهر می شوند. این لکه‌ها معمولاً پس از قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب تیره‌تر و برجسته‌تر می‌شوند و از طرفی در ماه‌های زمستان رنگ پریده و کمتر دیده می‌شوند. حذف خال مادرزادی اصطلاحی است که برای همه انواع روش هایی که هدف آن انجام همان کاری است که نام می گوید به کار می رود.برای دانستن بهترین روش ها برای از بین بردن خال های مادرزادی و مراقبت های قبل و بعد با ایران فیشیال همراه شوید.

خال های مادرزادی چگونه شکل می گیرد؟

خال های مادرزادی معمولاً در نتیجه تولید رنگدانه ملانین به مقدار بیشتر از حد معمول در برخی از قسمت های پوست ایجاد می شوند. آنها همچنین ممکن است در نتیجه بزرگ شدن غیر طبیعی عروق در ناحیه آسیب دیده ایجاد شوند. در هر دو مورد، روش حذف خال مادرزادی می تواند در کمک به مشکل موثر باشد.

عوامل خطر

عوامل خطر رایجی که در ایجاد خال مادرزادی نقش دارند عبارتند از:

ژنتیک

خال های مادرزادی اساساً یک عارضه ژنتیکی یا بهتر بگوییم مستعد هستند و به ویژه در افرادی که پوست روشن دارند ظاهر می شود. تحقیقات علمی ثابت می‌کند که شدت تأثیر خال‌های مادرزادی در دوقلوهای همسان که از نظر ژنتیکی همسان هستند یکسان است، اما در مورد دوقلوهای غیر همسان چنین نیست.

سن

لکه ها به صورت تغییر رنگ و تیره شدن پوست در دست ها و به میزان کمتری در صورت ظاهر می شوند. این لکه ها مانند خال های مادرزادی ساده به نظر می رسند و بیشتر روی پوست افراد بالغ و سالمندانی که در طول زندگی خود در معرض آفتاب زیاد قرار گرفته اند ظاهر می شود. لکه های پوستی خوش خیم به نام کراتوز سبورئیک در افراد بالای 40 سال بسیار شایع است.

خال های مادرزادی چگونه ایجاد می شوند؟

انتشار خال های مادرزادی روی پوست در نتیجه دو عامل اصلی از جمله استعداد ژنتیکی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می دهد. البته میزان و شدت تحت تاثیر قرار گرفتن بین دو فرد مختلف که در معرض یکسان نور خورشید قرار گرفته اند یکسان نخواهد بود. نور خورشید و برخی منابع نور مصنوعی اشعه UV ساطع می کنند. اپیدرم یا لایه سطحی پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض این اشعه های فرابنفش ضخیم تر می شود و سلول های رنگدانه یا ملانوسیت ها رنگدانه ملانین بیشتری تولید می کنند.

در واقع افزایش تولید ملانین راه پوست برای محافظت از خود در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش است. این توضیح می دهد که چرا این نوع خال های مادرزادی هرگز روی پوست آلبینوها ظاهر نمی شوند زیرا به دلیل استعداد ژنتیکی قادر به تولید رنگدانه ملانین در پوست خود نیستند. از سوی دیگر، افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، نسبت به افرادی که پوست روشن‌تری دارند، نسبتاً کمتر به نور خورشید حساس هستند.

عوارض

خال های مادرزادی به طور کلی هیچ خطری برای سلامتی فرد ایجاد نمی کنند.

در موارد نادری که خال مادرزادی با عوارض بیماری‌های ارثی نادر (مانند خشکی پوست یا نوروفیبروماتوز) همراه باشد، لازم است بیماری اصلی را پیگیری و درمان کرد و همچنین اقدام به حذف خال مادرزادی کرد.

Lentigo Maligna – نوعی سرطان پوست است که به صورت لکه هایی با شکل غیرمعمول و سرعت رشد بسیار آهسته بر روی پوست صورت افراد مسن که سابقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای مدت طولانی دارند، ایجاد می شود.

درمان های رفع خال مادرزادی

رایج ترین روش های حذف خال مادرزادی عبارتند از:

حذف خال مادرزادی با لیزر

سرما درمانی (انجماد)

لایه برداری با مواد شیمیایی

استفاده از کرم حذف کننده مار تولد

حذف خال مادرزادی با لیزر

انواع مختلفی از لیزر وجود دارد که می توان از آنها برای کاهش یا حذف کامل انواع مختلف خال ها، خال ها و لکه های پوستی استفاده کرد. دوام و ماندگاری نتایج با این روش از بین بردن خال مادرزادی به نوع لیزر مورد استفاده و همچنین نوع لکه های پوستی که در حال درمان هستند بستگی دارد.

خال مادرزادی با لیزر چگونه است؟

ابتدا از چشم بند مخصوص استفاده می شود و لایه نازکی از ژل روی سطح پوست قرار می گیرد. سپس دسته دستگاه لیزر روی پوست شما قرار می گیرد و روی سطح ناحیه مورد نظر حرکت می کند. تابش یک سری پرتوهای درخشان را روی پوست خود احساس خواهید کرد. پرتو لیزر از سطح پوست می گذرد و رنگدانه های ملانین را که باعث ایجاد خال های مادرزادی می شوند، از بین می برد.

درمان IPL

ابتدا پوست تمیز و ضدعفونی می شود و سپس ژل سرد روی پوست قرار می گیرد تا هدایت گرما را بهبود بخشد. همچنین بسته ای حاوی هوای سرد به شما داده می شود تا در حین عمل روی آن ناحیه قرار دهید تا پوست خنک شود. سپس لیزر روی پوست شما قرار می گیرد که یک فلش نور کوتاه را به هر خال یا خال روی پوست می تاباند.

لایه برداری با مواد شیمیایی

لایه برداری با مواد شیمیایی می تواند به عنوان یک درمان برای برخی از لک های مادرزادی و رفع آنها استفاده شود. در این روش ابتدا موادی که برای لایه برداری استفاده می شود روی آن ناحیه زده می شود، باید تمام سطح پوست به طور یکنواخت با این ماده پوشانده شود. به این ترتیب اثر درمانی عامل لایه بردار در بهبود ساختار پوست و محو شدن یا از بین بردن کامل خال ها یا خال ها دیده می شود.

سرما درمانی

روش انجماد یا سوزاندن با نیتروژن مایع را فقط می توان برای درمان انواع خاصی از لکه های مادرزادی و لکه های پوستی استفاده کرد. همه انواع خال ها و لکه های پوستی به خوبی به نیتروژن مایع پاسخ نمی دهند و از قضا یکی از عوارض این روش افزایش لکه ها یا تیره شدن رنگ لکه هایی است که از قبل روی پوست وجود داشت.

سایش

سایش با امواج رادیویی کارایی بسیار بالایی در حذف خال مادرزادی دارد. اما در عین حال یکی از معایب بزرگ این روش آسیب دائمی به رنگدانه های پوست است که در نتیجه ممکن است در آینده پوست ناحیه عمل شده رنگ روشن تری نسبت به نواحی اطراف داشته باشد.

کرم برای از بین بردن خال مادرزادی

در ترکیب این کرم ها معمولاً ماده ای به نام هیدروکینون یا آنتی اکسیدان ها وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

آلفا هیدروکسی اسیدها

ویتامین سی

رتینوئیدها

اسید آزلائیک

لازم به ذکر است که با استفاده از این روش قبل و بعد از حذف خال باید از پوست در برابر نور خورشید محافظت شود.

بهترین روش از بین بردن خال های مادرزادی

از بین بردن خال های مادرزادی با لیزر تا حد زیادی موثرترین، راحت ترین و کم دردترین روش حذف خال مادرزادی است که نتایج تمیزی را با کمترین میزان عوارض یا عوارض جانبی ممکن ارائه می دهد. مانند هر روش دیگری، توجه دقیق به حذف خال مادرزادی قبل و بعد از نکات و دستورالعمل‌ها می‌تواند در کیفیت نتایج نهایی که مشتری دریافت می‌کند تفاوت ایجاد کند.

حذف خال قبل و بعد

قبل از درمان، مراجعه به کلینیک با پوست تمیز کمک می کند. از زدن کرم یا آرایش روی ناحیه ای که قرار است درمان شود خودداری کنید. بعد از عمل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و گرما خودداری کنید و در صورت توصیه از کرم ها و پمادهای تجویز شده استفاده کنید. به منظور بهره مندی از مزایای کامل بهترین روش های حذف خال و خال موجود، توجه به دستورالعمل های مراقبت و نگهداری قبل و بعد از آن که مخصوص مورد شما ارائه شده است می تواند بسیار مفید باشد.

پس از برداشتن خال 

در بسیاری از افرادی که از جراحی لیزر برای از بین بردن خال ها و خال ها استفاده می کنند، بلافاصله پس از عمل، رنگ ناحیه عمل شده اندکی تیره می شود. این تغییر رنگ در واقع تایید می کند که رنگدانه ها با موفقیت توسط لیزر از بین رفته و حذف شده اند.

اما این دلیلی برای هشدار نیست زیرا در طی یک یا دو روز پس از عمل، لکه های رنگی به رنگ قهوه ای روشن در می آیند و پس از یک یا دو هفته به تدریج محو می شوند.

فرآیند بهبودی از بین بردن خال های مادرزادی

بهبودی کامل پس از حذف خال مادرزادی با لیزر حدود یک هفته و نیم زمان نیاز دارد. دوره نقاهت پس از این عمل شامل چندین مرحله خاص است:

تورم خفیف و موقتی که در روز اول ایجاد می شود

احساس سوزشی که موقتی است و باعث می شود پوست در سه روز اول صورتی عمیق شود

رنگ کک و مک از روز اول تیره تر می شود

یک هفته پس از عمل، لکه ها شروع به ناپدید شدن از روی پوست می کنند

آیا می توان خال های مادرزادی را حذف کرد؟

بله، چندین راه موثر برای از بین بردن بیشتر انواع خال ها و خال ها به روشی ایمن وجود دارد.

آیا برداشتن خال صدمه ای دارد؟

لیزر درمانی برای از بین بردن خال و خال مادرزادی اصلاً دردناک نیست. ممکن است قبل از عمل از بی حسی موضعی استفاده شود. ممکن است کمی درد گزگز احساس شود. اما به محض شروع کار بیمار اصلا لیزر را حس نمی کند. قبل از شروع عمل، درمانگر آزمایش می‌کند تا ببیند آیا این ناحیه بی‌حس است یا خیر.

آیا لایه برداری شیمیایی با از بین بردن خال موثر است؟

لایه برداری با مواد شیمیایی برای از بین بردن لکه های رنگی پوست (لکه های تیره) ناشی از نور خورشید یا سایر عوارض پوستی مانند جوش، آکنه، چین و چروک های ریز، جای زخم یا پیری می تواند موثر باشد اما معمولاً با عوارض جانبی ناخوشایندی همراه است. از لایه برداری شیمیایی می توان برای درمان مشکلات پوستی صورت، گردن، دست ها، بازوها و پاها استفاده کرد. همچنین انواع مختلفی از لایه بردارهای شیمیایی برای اعماق مختلف پوست وجود دارد، از جمله لایه برداری سطحی، لایه برداری با عمق متوسط و لایه برداری عمیق.

کلمه پایانی

در حالی که خال‌های مادرزادی می‌توانند جلوه‌های زیبایی از تنوع، کثرت و بیان خود باشند، برخی از ما ممکن است تصمیم بگیریم به روشی برای حذف خال مادرزادی که بسیار مؤثر و ایمن است، بله بگوییم. از بین بردن لک مادرزادی با لیزر یکی از این درمان هاست.

مقاله از معصومه لطفی ایران فیشیال
کپی با ذکر منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا