اسکراب بدن چیست؟ فواید، طرز تهیه و روش استفاده از اسکراب بدن

اسکراب بدن چیست؟ فواید، طرز تهیه و روش استفاده از اسکراب بدن

اگر بخواهیم، اشاره دقیقی به اسکراب بدن داشته باشیم، باید آن را به منزله تنفس مجدد برای بافت‌های پوست تلقی کنیم. همان‌طور که اشاره کردیم، سلول‌های مرده پوست اگر انباشته شوند، ممکن است که به ظاهر ناخوشایند بینجامند و باعث شوند پوست، پیر و چروکیده به نظر برسد.

از طرفی به دنبال مرگ سلول‌های پیر، سلول‌های جوان و تازه هم به وجود می‌آیند که اگر جایگزین سلول‌های مرده نشوند، آنها هم سرنوشتی جز همین سلول‌های پیر نخواهند داشت.

پس بهتر است برای زدودن این سلول‌های پیر و مرده از پوست فکری کرده‌اند ‌با توجه به اینکه واژه اسکراب را به عنوان تمیز کردن یا زدودن معنی کردیم، پاسخ به سوال «اسکراب بدن چیست» این‌طور نمود پیدا می‌کند که: «اسکراب بدن به طور مشخص به عملیاتی گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان سلول‎های پیر و مرده پوست را زدود و از بین برد تا فرصتی برای ظاهر شدن سلول‌های جوان و نفس کشیدن بافت پوست به وجود بیاید».

با در نظر گرفتن تمام این اوصاف، حال به خوبی متوجه شده‌اید که اسکراب بدن از جمله روش‌های بسیار مؤثر و کاربردی برای جلوگیری از پیری زودرس و کمک به جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود.

اسکراب بدن از جمله روش‌های بسیار مؤثر و کاربردی برای جلوگیری از پیری زودرس و کمک به جوان‌سازی پوست محسوب می‌شود.

نحوه استفاده از اسکراب بدن چیست؟

اسکراب‌ها انواع مختلفی دارند و هر یک از آنها هم نحوه استفاده خاص خودشان را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند. اما به طور کلی یک اصل بسیار مهم در مورد همه اسکراب‌ها وجود دارد و آن هم این است که برای استفاده آنها باید به زمان مناسب توجه کرد. منظور ما از زمان مناسب موقعی است که بافت پوست در بهترین شرایط خودش وجود دارد و در آن لحظه می‌توان اطمینان داشت که تمامی مواد موجود در اسکراب به خوبی در داخل پوست نفوذ می‌کنند و می‌توانند عملیات پاک‌سازی و جرم‌گیری را انجام دهند.

استفاده اسکراب بدن چه فوایدی دارد؟

پیش از بیان فواید اسکراب بدن، بهتر است ابتدا، نگاهی به نحوه عملکرد پوستم خود بیندازیم. با دانستن نحوه عملکرد پوست، نقش مهم اسکراب بدن خانگی برای ما روشن می‌شود. پوست در یک چرخه طبیعی و ثابت، بازسازی می‌شود. سلول‌های جدید جای سلول‌های قبلی را گرفته و سلول‌های قبلی از پوست جدا می‌شوند. ما جداشدن سلول‌های قبلی را به شکل پوسته‌پوسته شدن پوست مشاهده می‌کنیم. تا زمانی که این فرایند به طور مناسبی انجام شود،  پوست شما سالم و جوان می‌ماند.

اسکراب بدن خانگی

عملکرد مناسب این فرایند به عوامل مختلفی از جمله سن، نوع پوست، محصولاتی که استفاده می‌کنید و محیط اطراف شما بستگی دارد. درهرصورت،‌ این فرایند به‌صورت صددرصد اتفاق نمی‌افتند و تمام سلول‌های مرده پوست شما با سلول‌های جوان جایگزین نمی‌شوند. ازاین‌رو، سلول‌های مرده و قدیمی بر روی سطح پوست شما تجمع می‌کنند. اینجاست که اسکراب بدن خانگی وارد می‌شود. اسکراب پوست را از شر سلول‌های مرده خلاص می‌کند و زیبایی و سلامت را به شما هدیه می‌دهد.

ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست بدن چه فوایدی دارد؟

تابه‌حال، متوجه شدیم که اسکراب‌ سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برند. اما ازبین‌بردن سلول‌های مرده پوست چه فوایدی دارد؟ در ابتدا باید گفت که برداشته شدن سلول‌های مرده و در واقع اضافی بدن سبب می‌شود که سلول‌های زیرین بیشتر در دسترس و تماس با محصولات مراقبت از پوست قرار بگیرند. در حقیقت اسکراب به پوست شما کمک می‌کند تا مرطوب‌کننده را بهتر جذب کند. هر نوع مرطوب‌کننده‌ای که پس از به‌کاربردن اسکراب بدن خانگی استفاده شود، کاملاً جذب پوست می‌شود.

علاوه بر این، ‌اسکراب منافذ پوست بدن را باز می‌کند. باز شدن منافذ بدن مانع از رشد موهای زیرپوستی می‌شود. با استفاده منظم از اسکراب بدن، راه رشد موها  به بیرون باز شده و موها در زیرپوست رشد نخواهند کرد. همچنین، این کار از ایجاد برجستگی‌های حاصل از تیغ جلوگیری می‌کند.

مضاف بر این،‌ اسکراب باعث می‌شود که شما پوستی صاف‌تر و یکدست‌تر داشته باشید. اگر سلول‌های مرده و پوست خشک برداشته نشود، هنگامی که پوست را لمس می‌کنید زبر به نظر می‌رسد و بافت و ظاهری کدر و ترک‌خورده پیدا می‌کند. در نتیجه، با استفاده از اسکراب بدن خانگی، پوستی نرم، صاف و زیبا را به خود هدیه دهید.

چگونه از اسکراب استفاده کنیم؟

استفاده از اسکراب بدن نه‌تنها کار سخت پیچیده‌ای نیست، بلکه نسبتاً ساده است. در ادامه، در چند گام به شما خواهیم آموخت که چگونه از اسکراب خود استفاده کنید تا به ‌بهترین نتیجه دست‌یابید. همچنین، رعایت نکاتی که در ادامه بیان می‌شود تأثیر به سزایی در تأثیر اسکراب بر پوست شما دارد.

در ابتدا، پیش از آنکه پوست خود را به اسکراب آغشته کنید، می‌بایست آن را با آب گرم شست‌وشو دهید. در قدم بعد، باید اسکراب بدن خانگی را که پیش‌ازاین با مواد دلخواه خود درست کرده‌اید،‌ با نوک انگشتان خود به پوستتان بمالید. هنگام مالیدن اسکراب به پوست، دست‌ها و پاهای خود را با حرکات دایره‌ای مالش دهید و به سمت داخل به‌پیش بروید. در قدم آخر، پس از این که به‌خوبی بدن خود را با اسکراب بدن خانگی مالش دادید، آن را کاملاً با آب گرم شست‌وشو دهید.

پس از انجام این مراحل اگر مایل باشید می‌توانید بدن خود را  اصلاح کنید. سپس،‌ پوست را خشک کنید. البته به یاد داشته باشید که پوست خود را کاملاً خشک نکنید و زمانی که هنوز کمی مرطوب است، دست نگه‌دارید. در این هنگام،‌ به پوست مرطوب‌کننده بزنید.

چند بار در هفته به پوست خود اسکراب بزنیم؟

در اینجا دو نکته درباره زمان مناسب استفاده از اسکراب وجود دارد که باید پیش از استفاده از آن،‌ در نظر داشته باشید. رعایت این دو نکته از مشکلاتی که ممکن است برای پوست شما به وجود بیایند، جلوگیری کرده و پوستی زیبا و سالم را برای شما به ارمغان می‌آورد. نکته اول درمورد دفعات موردنیاز برای استفاده از اسکراب بدن است. بسیاری از افراد می‌پرسند که چند بار در هفته باید از اسکراب استفاده کرد. به‌طورکلی،‌ همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم،‌ استفاده زیاد از حد از اسکراب بدن توصیه نمی‌شود. ازاین‌رو شما نباید به‌صورت روزانه اسکراب بدن خانگی خود را به کار ببرید. حتی انجام این کار به‌صورت یک روز در میان نیز پیشنهاد نمی‌شود. دلیل منع استفاده زیاد از اسکراب، تحریک پوست یا به خشکی افتادن آن است.

در حقیقت، تعداد دفعاتی که به بدن خود اسکراب می‌زنید یا به‌طورکلی پوست خود را لایه‌برداری می‌کنید، به نوع پوست شما بستگی دارد. پس، دفعات زیاد استفاده از اسکراب بدن خانگی برای پوست خشک به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. به‌علاوه افرادی که دارای پوست خشک هستند باید به دنبال اسکراب خانگی مناسب با نوع پوست خود باشند.

بنا به سخنان کاویتا ماریوالا، عموماً افراد به دو بار در هفته استفاده از اسکراب بدن نیاز دارند. در غیر این صورت پوست شخص تحریک شده و یا دچار خشکی می‌شود. اگر پوست حساسی دارید، به نظر می‌رسد که یک‌بار در هفته استفاده از اسکراب کافی باشد.

فواید استفاده از اسکراب بدن چیست؟

حالا که با عملکرد و مکانیزم اسکراب بدن آشنا شده‌اید، لازم است بدانید، فواید این کار برای بافت پوست انسان به چه نحو است. بدیهی است با توجه به عملکردی که اسکراب بدن برای پوست دارد، می‌تواند بافت‌های پیر و فرسوده را بازسازی کند و شرایط مطلوب یک پوست سالم را به وجود بیاورد. اما به طور کلی اسکراب بدن دارای فواید بسیاری است که موارد زیر از این قبیل محسوب می‌شوند:

جوان‌سازی بافت پوست انسان

کمک به زدودن سلول‌های پیر و فرسوده

کمک به تأمین رطوبت مورد نیاز پوست

کمک به ظهور سلول‌های جوان و تازه

برطرف کردن مشکلات و بیماری‌های پوستی رایج، مثل اگزما و پسوریازیس

باز کردن منافذ پوستی برای کمک به جذب بهتر مواد مغذی

فراهم کردن شرایط مناسب برای جذب مواد مغذی محصولات مراقبت پوستی

بهترین گزینه برای پاک کردن بافت فرسوده پوست

ملایم‌ترین روش برای لایه‌برداری پوست

جلوگیری از لایه‌برداری عمیق در پوست و جلوگیری از بروز شیارهای عمیق در بافت کوتیکول

از آنجایی که لایه‌برداری از جمله کارهای مفید برای بهبود سلامت پوست انسان محسوب می‌شود، جالب است بدانید اسکراب بدن می‌تواند به لایه‌برداری ملایم در سطح پوست منجر شود و از بروز شیارهای عمیق جلوگیری کند. البته این نوع از اسکراب بدن که به لایه‌برداری سطحی و ملایم منجر می‌شود، به واسطه استفاده از ژل‌های اسکراب یا اسکراب‌های خانگی به وجود می‌آید.

بدیهی است استفاده از سایر روش‌های اسکراب، مثل لیزر کردن یا ساییدن عمیق سطح پوست با ابزار مختلف می‌تواند به نابودی بافت پوست منجر شود و این روش‌های اسکراب بدن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا