دلایل ایجاد لکه های تیره روی پوست و راههای درمان آنها

دلایل ایجاد لکه های تیره روی پوست و راههای درمان آنها

بروز لکه های پوستی و یا آکنه از بدترین مشکلات مربوط به پوست است و تا حدود زیادی در تضعیف اعتماد به نفس فرد تاثیرگذار است، بروز این لکه های پوستی به قدری ناراحت کننده است که اغلب تصمیم می گیریم با انواع کرم های مختلف و مضر آن را بپوشانیم.

این در حالی است که سال هاست برخی از کارشناسان تاثیر برخی از غذاها در جلوگیری از بروز لکه های تیره روی پوست را انکار می کنند، اما در همین حال هستند افرادی که معتقدند با خوردن غذاهایی مانند شکلات یا غذاهای سرخ شده این لکه ها پررنگ تر از قبل خودنمایی می کنند. ما نباید تاثیر رژیم غذایی بر سلامت پوست مان را نادیده بگیریم.

علل تشکیل لکه های پوستی روی بدن

آسیب به پوست با تابش آفتاب

افرادی که به مدت طولانی در معرض تابش اشعه خورشید قرار دارند یا مدت طولانی از دستگاه‌های سولاریوم استفاده می­‌کنند بیشتر به لک ­های پوستی مبتلا می‌­شوند. احتمال تشکیل لک­ های پوستی در مناطقی از بدن مانند صورت، دست یا بازو که بیشتر در معرض تابش نور آفتاب قرار دارند بیشتر است.

تغییرات هورمونی

ملاسما یک بیماری پوستی است که منجر به ایجاد لک‌­ها یا نواحی تیره‌رنگ کوچکی در سطح پوست می‌شود. این بیماری در خانم‌ها به‌ویژه در دوران بارداری شایع‌تر است. طبق تحقیقات آکادمی پوست آمریکا، هورمون‌ها ممکن است باعث تحریک ایجاد ملاسما در افراد شوند.

عوارض جانبی دارو

برخی از داروهای خاص می‌توانند میزان تولید رنگدانه‌های پوستی را افزایش داده و منجر به تشکیل لکه های تیره در پوست شوند. شایع‌ترین نوع این داروها، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (nsaids)، تتراسایکلین­ ها و داروهای روان‌گردان است.

التهاب

لکه های تیره می‌توانند پس از گذشت یک دوره التهاب روی پوست ایجاد شوند. التهاب ممکن است به دلایل مختلفی از جمله اگزما، پسوریازیس، آسیب به پوست و آکنه در سطح پوست ایجاد شوند.

التیام زخم

لک­ های تیره ممکن است بعد از نیش حشرات، سوختگی یا بریدگی­‌های بهبود یافته در سطح پوست باقی بماند. این نوع از لک­‌ها ممکن است با گذشت زمان محو شوند.

تحریک و خارش

محصولات آرایشی و مراقبت از پوست و مو می‌توانند سطح پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد لکه های تیره در آن شوند.

دیابت

دیابت می‌تواند باعث تیره‌تر شدن مناطقی از پوست شود. شرایط پوستی مرتبط با دیابت شامل acanthosis nigrican بوده که موجب تیرگی، پوسته پوسته شدن و درموپاتی پوست شده که اکثر مردم آن‌ها را با لکه های ناشی از افزایش سن اشتباه می­‌گیرند.

درمان لکه پوستی با کمک ویتامین C

به چیزی فراتر از آب پرتقال فکر کنید. ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان موضعی می تواند به محدود کردن رادیکال های آزاد کمک کند. این رادیکال های آزاد می توانند آسیب های اکسیداتیو (مانند چین و چروک یا کدر شدن پوست) در سطح پوست ایجاد کنند.

از بین بردن لکه پوستی با کمک هیدروکینون

وقتی صحبت از درمان لکه های پوستی می شود، هیدروکینون به عنوان یک روش درمان طلایی در 50 سال گذشته محسوب می شود. شما می توانید این ماده را در داروخانه ها با غلظت 2 درصد یا کمتر پیدا کنید. برای خرید غلظت چهار درصد یا بیشتر از این ماده، به نسخه پزشک احتیاج خواهید داشت.

از بین بردن لکه پوستی با کمک کوجیک اسید

از کوجیک اسید (از قارچ ها یا برنج تخمیر شده تولید می شود) معمولا برای روشنایی پوست استفاده می شود. ترکیب این ماده با هیدروکینون می تواند بهترین تاثیر را داشته باشد.

از بین بردن لکه پوستی با کمک لیزرها

لیزرها یکی از گران ترین و در عین حال تاثیرگذار ترین روش های درمانی برای لکه های پوستی هستند.این روش، از پرتوهای متمرکز نور (لیزرها) استفاده می کند. در این روش، لیزرها بر روی اهداف خاص (رنگدانه ها) تابیده می شوند. بدین ترتیب رنگ دانه ها شکسته شده و لکه های پوستی از بین می روند. از سویی دیگر، پالس های شدید نوری می توانند لکه های پوستی را از بین ببرند.

میکرودرمابراسیون

در حین میکرودرم ابریژن ، متخصص پوست از دستگاه مخصوصی استفاده می کند که دارای سطح ساینده برای از بین بردن لایه بیرونی پوست است.

این درمان باعث افزایش رشد کلاژن جدید می شود که ممکن است به کاهش لکه ها کمک کند.

لایه برداری شیمیایی

یک لایه برداری شیمیایی شامل استفاده از محلول برای پوست است که سطح آن را بیرون می کشد

و باعث رشد جدید پوست می شود. ممکن است به تدریج لکه های تیره روی پوست را محو کند.

کرایوتراپی

کرایوتراپی روشی است که شامل به کار بردن نیتروژن مایع در لکه های تیره برای منجمد کردن آنها است که به سلول های پوستی آسیب می رساند.پوست معمولاً بعداً سبک تر می شود.

کرم روشن کننده پوست

کرم روشن کننده پوست باعث از بین بردن نقاط تیره و سفید شدن پوست می شود.به طور معمول به تدریج کار می کند و چندین ماه طول می کشد تا ظاهر لکه های تیره کاهش یابد.هیدروکینون که ماده اصلی موجود در کرم ها است و از تولید ملانین در پوست جلوگیری می کند.

داروهای طبیعی

محصولاتی که مواد طبیعی خاصی دارند ممکن است به درمان لکه های تیره روی پوست کمک کنند.محققان یک بررسی منظم از مطالعات بالینی منتشر کردند که از محصولات طبیعی برای درمان لکه های تیره روی پوست استفاده می کردند.

آنها چندین ماده از جمله نیاسین آمید (نوعی ویتامین B-3) ، سویا ، عصاره شیرین بیان و توت را بررسی کردند.

گرچه مطالعات محدود بود ، اما محققان گفتند كه این روشهای درمانی نوید بخش بهبود لکه های تیره بر روی پوست می باشد.

نتایج یک مطالعه  نشان می دهد که استفاده از ژل آلوئه ورا روی پوست می تواند به کاهش ملاسما در دوران بارداری بعد از 5 هفته کمک کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا