انواع آکنه و علل به وجود آمدن آنها

انواع آکنه و علل به وجود آمدن آنها

آکنه یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که باعث ایجاد لک و جوش به خصوص در صورت، شانه ها، پشت، گردن، سینه و بازوها می شود. با توجه به شیوع این بیماری، جستجوی درمان آکنه ممکن است به طور کاملا طبیعی برای هر کسی در طول زندگی خود اتفاق بیفتد. حداقل 85 درصد از افراد بین 12 تا 24 سال آکنه را تجربه می کنند.

جوش های سرسفید، جوش های سرسیاه، کیست ها و ندول ها شایع ترین انواع آکنه هستند و در واقع شایع ترین بیماری های پوستی در جهان هستند. این وضعیت معمولاً با فعال شدن غدد چربی در دوران بلوغ رخ می دهد، اما واقعاً در هر سنی می تواند خود را نشان دهد. در حالی که آکنه خطرناک نیست، می تواند جای زخم را به جای بگذارد.

حقایق رایج در مورد آکنه

آکنه یک بیماری پوستی است که غدد چربی در پایه فولیکول های مو را تحت تاثیر قرار می دهد

این عارضه 3 نفر از هر 4 نفر را در رده سنی 11 تا 30 سال تحت تاثیر قرار می دهد

این وضعیت خطرناک نیست، اما می تواند جای زخم های پوستی را به جای بگذارد

درمان آکنه به شدت و درجه ثبات آن بستگی دارد

عوامل خطر عبارتند از: ژنتیک، قاعدگی، اضطراب و استرس، آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از لوازم آرایشی روغنی و فشرده شدن جوش ها.

انواع مختلف آکنه

آکنه ها عمدتاً از نظر اندازه، رنگ و درد متفاوت هستند. آنها معمولاً به اشکال زیر می آیند:

جوش های سرسفید: کوچک و زیر پوست هستند

جوش های سر سیاه: به وضوح قابل مشاهده هستند، سیاه هستند و در سطح پوست دیده می شوند

پاپول ها: برجستگی های کوچک و معمولا صورتی رنگ که در سطح پوست قابل مشاهده هستند

پوسچول: اینها به وضوح در سطح پوست قابل مشاهده هستند. قاعده آنها قرمز است و در قسمت فوقانی چرک دارند

ندول ها: به وضوح در سطح پوست قابل مشاهده هستند. آنها جوش های بزرگ، سفت و دردناکی هستند که در عمق پوست قرار دارند.

آکنه های کیستیک: آنها به وضوح در سطح پوست قابل مشاهده هستند. دردناک و پر از چرک هستند. آکنه های کیستیک که درمان نشوند ممکن است اسکار باقی بگذارند.

درمان آکنه بزرگسالان

“من دیگر یک نوجوان نیستم؛ چرا هنوز آکنه دارم؟” این سوالی است که هر روز از مشتریان خود می شنویم. حقیقت این است که تداوم آکنه در بزرگسالی کاملاً طبیعی است. اگرچه آکنه به عنوان یک مشکل در دوران نوجوانی شناخته شده است، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

آکنه بزرگسالان از نظر علل و روش های درمان آکنه شباهت های زیادی به آکنه نوجوانان دارد. با این حال، آکنه بزرگسالان نیز چندین ویژگی منحصر به فرد خود را دارد.

چه چیزی باعث آکنه بزرگسالان می شود؟

آکنه بزرگسالان آکنه ای است که بعد از 25 سالگی ایجاد می شود. در بیشتر موارد همان عواملی که باعث ایجاد آکنه در نوجوانان می شوند در ایجاد آکنه بزرگسالان نیز نقش دارند. چهار عاملی که در ایجاد آکنه نقش مستقیم دارند عبارتند از تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن منافذ پوست توسط سلول های چسبنده پوست، باکتری ها و التهاب.

چندین عامل غیرمستقیم مانند موارد زیر وجود دارد که مستقیماً بر عوامل فوق و روند درمان آکنه بزرگسالان تأثیر می گذارد:

هورمون ها، استرس و چرخه قاعدگی در زنان همگی در تولید روغن موثر هستند

محصولات مو، مراقبت از پوست و محصولات آرایشی که می توانند منافذ را مسدود کنند

رژیم غذایی که می تواند در التهاب کل بدن نقش داشته باشد

برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها، استروئیدهای آنابولیک و لیتیوم نیز می توانند در ایجاد آکنه موثر باشند.

پوست انسان دارای منافذی است که به غدد چربی زیر پوست متصل می شوند. فولیکول ها غدد را به منافذ متصل می کنند. فولیکول ها کیسه های کوچکی هستند که وظیفه تولید و ترشح مایع را بر عهده دارند.

آنها غدد چربی به نام سبوم تولید می کنند. سبوم سلول های مرده پوست را از طریق فولیکول ها به سطح پوست می برد. یک موی کوچک از طریق فولیکول از پوست خارج می شود.

آکنه عمدتاً افراد زیر پوست را درگیر می کند و باعث تجمع چربی در زیر پوست می شود. سلول های پوست، سبوم و مو همگی می توانند در پلاک تجمع پیدا کنند. این پلاک با باکتری عفونی شده و در نتیجه متورم می شود. با شروع به شکستن پلاک ها، جوش ها شروع به ظاهر شدن می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که شدت و فراوانی آکنه به نوع باکتری بستگی دارد. اگرچه همه باکتری های آکنه نمی توانند باعث ایجاد آکنه شوند. در واقع نوعی سویه وجود دارد که به پاک نگه داشتن پوست از جوش کمک می کند!

چرا درمان آکنه اهمیت دارد؟

بسیاری از بیماری های پوستی، از جمله آکنه، می توانند دروازه ای برای بیماری های سیستمیک باشند. به عنوان مثال، ریزش مو، رشد بیش از حد، چرخه های قاعدگی نامنظم، یا افزایش یا کاهش سریع وزن مرتبط با آکنه، یا شروع سریع آکنه بدون سابقه، همگی می توانند نشانه یک بیماری زمینه ای مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سایر اختلالات غدد درون ریز باشند. .

آیا می توان از آکنه پیشگیری کرد؟

مانند بسیاری از رویدادهای زندگی، آکنه همیشه کاملاً تحت کنترل نیست. با این حال، نکات کلیدی وجود دارد که برای کمک به جلوگیری از آکنه توصیه می شود:

هرگز با آرایش به رختخواب نروید

برچسب ها را بررسی کنید: هنگام خرید لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست، همیشه به دنبال “غیر کومدون زا”، “بدون روغن” یا “بدون بسته شدن منافذ” باشید.

از استفاده از روغن های صورت و محصولات موی چرب خودداری کنید.

برخی از آکنه های نقطه ای واقعاً آکنه نیستند، اما رنگ آنها پس از التهاب به دلیل ضایعات یا اسکارهای قبلی آکنه تغییر می کند. برای جلوگیری از تیره شدن این لکه ها، هر روز از کرم ضد آفتاب با SPF 30، مرطوب کننده یا روشن کننده استفاده کنید.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد برخی تغییرات رژیم غذایی می تواند به کاهش خطر ابتلا به آکنه کمک کند. برای مثال، مروری بر داده‌های 14 مطالعه مشاهده‌ای که شامل تقریباً 80000 کودک، نوجوان و بزرگسال بود، ارتباطی بین محصولات لبنی و افزایش خطر آکنه را نشان داد.

برخی از مطالعات ارتباط بین غذاهای پر قند (غذاهایی که باعث افزایش سریعتر سطح قند خون می شوند) و آکنه را نشان داده اند. شواهد ارتباط بین رژیم غذایی و درمان آکنه در حال شکوفایی است. تأثیر رژیم غذایی بر آکنه احتمالاً با گذشت زمان بهتر درک می شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
Scroll to Top
اسکرول به بالا